Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, cilt.12, sa.2, ss.377-411, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, COVID sonrası dönemde eğitimde dijital dönüşümün niteliğini
artırmaya katkı sağlamak için, değerlendirmenin sürece yayıldığı bir çevrimiçi derste analitik
temelli öğrenme performansı farklı olan grupların, ara sınav ve final performansını, edeğerlendirme tasarımı algısını ve genel öğrenme deneyimini incelemektir. Araştırmada
öğrenme analitiği süreci yürütülmüş olup, betimleyici analitik yöntemi kullanılmıştır. Bu süreç
ara sınava kadar ve finale kadar olan dönemlerde öğrenme performansı ile
ilişkilendirilebilecek metriklerinin toplanmasını ve analiz edilmesini içermektedir. Çalışma
grubu uzaktan eğitim programlarına kayıtlı olup Bilgi ve İletişim Teknolojileri dersini alan 285
öğrenciden oluşmaktadır. Veriler her konu için ön test, MOODLE içerisinde öğrenci izleme
araçları (canlı derse katılım, çevrimiçi çalışma süresi, etkinlik tamamlama yüzdesi, öğrenme
kaynaklarına erişim), e-değerlendirme tasarımı algısı ve genel öğrenme deneyimi boyutlarının
kullanıldığı e-değerlendirme ölçeği ve çevrimiçi sınav (ara ve final) aracılığıyla toplanmıştır.
Analitik temelli öğrenme performansını betimleyebilmek için kümeleme analizi (k-means ve
hiyerarşik) kullanılmıştır. Kümelere göre ara sınav ve final performansı, e-değerlendirme
tasarımı algısı ve genel öğrenme deneyimleri arasında farklılık t-testi ile analiz edilmiştir. Sonuç
olarak, analitikler bakımından yüksek performans gösteren öğrencilerin akademik
başarılarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Fakat, kurumların uzaktan eğitime ilişkin
yönetmeliklerindeki sınırlılıklar nedeni ile adil bir değerlendirme sürecinin garanti
edilemeyeceği tartışılmaktadır. Bu doğrultuda başarı ölçütlerinin daha iyi nasıl
belirlenebileceğine odaklanılarak öğrenme performansını daha nitelikli ortaya koyabilecek
uygulama örneklerinin çoğaltılması faydalı olabilir.
This research aims to examine the midterm and final performance, e-assessment design
perception, and general learning experiences of learners whose performance is different
according to the analytics used in e-assessment. In the research, the learning analytics process
was carried out and the descriptive analytics method was used. This process includes the
collection and analysis of metrics that can be associated with learning performance in the
periods until the midterm and the final. The study group consists of 285 students enrolled in
distance education programs and taking the Information and Communication Technology
course. Data were collected through pre-test for each subject, student monitoring tools in
MOODLE LMS, an online assessment scale, and midterm and final exams (midterm and final).
Clustering analysis (k-means and hierarchical) was used to describe learning performance.
Differences between academic achievement, e-assessment, and general learning experiences
by clusters were analyzed by t-test. As a result, in an e-assessment design like the one in this
study, it was found that students with high performance in terms of the variables considered
had higher academic achievement. However, it is argued that due to the limitations in the
regulations, a fair assessment process cannot be guaranteed. In this respect, it may be
beneficial to focus on how to determine the success criteria better and how to increase the
implementation examples that can demonstrate the learning performance in a more qualified
way.