AST321 Astronomi Tarihi ders notlarınızın tamamına Üniversitemiz Açık Ders Malzemeleri adresinden ulaşmanızı hatırlatmak isterim.
Başarılar dilerim
Prof. Dr. Kutluay YÜCE
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
Ders 7
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DERSİN AMAÇLARI :
Astronomi, bilim tarihi içinde hemen hemen tüm uygarlıklar tarafından ilgilenilmiş bir daldır. Bu bilgilerimize hangi adımlardan geçerek gelindiği ve bir bulgunun hangi koşullarda bilimsel olacağının öğrenilmesi.
DERSİN KAZANIMLARI :
1. Bilim, Bilim Tarihi, Astronomi ve Astronomi Tarihi kavramlarını açıklar.
2. Gökcisimlerinin farkedilmesiyle insan hayatında yer edinen gökbilimin, tarih öncesi çağlarda günlük yaşamın bir parçası olarak nasıl ortaya çıktığını açıklar.
3. Astronominin gelişim sürecini İlkçağ, Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağ boyunca inceler.
4. İnsanoğlunun ilk günlerinden günümüze kadar astronomi alanında bilime kazandırılanları inceler.
KAYNAKLAR ve TEŞEKKÜR :
1- Tarih Boyunca Türklerde Gökbilim, 2008, Yavuz Unat, Kaynak Yayınları
2- Astronomi Tarihi, 2001, Yavuz Unat, Nobel Yay. Dağ.
3- Doğa Bilimleri Tarihi, 2001, Osman Gürel, İmge Kitabevi
4- Babillerden Günümüze Kozmoloji, 2000, Halil Kırbıyık, İmge Y.
5- Bilim Tarihi, 1997, Sevim Tekeli, Esin Kahya vd, Doruk Yayınevi (Bilim Tarihine Giriş, 1999, Nobel Yay. Dağ.)
6- Bilim Tarihi, 1997, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi
7- Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve
Tıp, 1991, Aydın Sayılı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları-47
8- Ortaçağ Bilim ve Tefekküründe Türklerin Yeri, 1998, Aydın Sayılı
9- Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Müyesseroğlu, Ders notu (Ankara Üniversitesi)
10- İnternet üzerinden elektronik arama motorları aracılığıyla (örneğin: google.com);
“Astronomi Tarihi” ve “Bilim Tarihi” ile ilgili Üniversite sayfaları
Ders 5
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DERSİN AMAÇLARI :
Astronomi, bilim tarihi içinde hemen hemen tüm uygarlıklar tarafından ilgilenilmiş bir daldır. Bu bilgilerimize hangi adımlardan geçerek gelindiği ve bir bulgunun hangi koşullarda bilimsel olacağının öğrenilmesi.
DERSİN KAZANIMLARI :
1. Bilim, Bilim Tarihi, Astronomi ve Astronomi Tarihi kavramlarını açıklar.
2. Gökcisimlerinin farkedilmesiyle insan hayatında yer edinen gökbilimin, tarih öncesi çağlarda günlük yaşamın bir parçası olarak nasıl ortaya çıktığını açıklar.
3. Astronominin gelişim sürecini İlkçağ, Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağ boyunca inceler.
4. İnsanoğlunun ilk günlerinden günümüze kadar astronomi alanında bilime kazandırılanları inceler.
KAYNAKLAR ve TEŞEKKÜR :
1- Tarih Boyunca Türklerde Gökbilim, 2008, Yavuz Unat, Kaynak Yayınları
2- Astronomi Tarihi, 2001, Yavuz Unat, Nobel Yay. Dağ.
3- Doğa Bilimleri Tarihi, 2001, Osman Gürel, İmge Kitabevi
4- Babillerden Günümüze Kozmoloji, 2000, Halil Kırbıyık, İmge Y.
5- Bilim Tarihi, 1997, Sevim Tekeli, Esin Kahya vd, Doruk Yayınevi (Bilim Tarihine Giriş, 1999, Nobel Yay. Dağ.)
6- Bilim Tarihi, 1997, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi
7- Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve
Tıp, 1991, Aydın Sayılı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları-47
8- Ortaçağ Bilim ve Tefekküründe Türklerin Yeri, 1998, Aydın Sayılı
9- Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Müyesseroğlu, Ders notu (Ankara Üniversitesi)
10- İnternet üzerinden elektronik arama motorları aracılığıyla (örneğin: google.com);
“Astronomi Tarihi” ve “Bilim Tarihi” ile ilgili Üniversite sayfaları
Ders 4
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DERSİN AMAÇLARI :
Astronomi, bilim tarihi içinde hemen hemen tüm uygarlıklar tarafından ilgilenilmiş bir daldır. Bu bilgilerimize hangi adımlardan geçerek gelindiği ve bir bulgunun hangi koşullarda bilimsel olacağının öğrenilmesi.
DERSİN KAZANIMLARI :
1. Bilim, Bilim Tarihi, Astronomi ve Astronomi Tarihi kavramlarını açıklar.
2. Gökcisimlerinin farkedilmesiyle insan hayatında yer edinen gökbilimin, tarih öncesi çağlarda günlük yaşamın bir parçası olarak nasıl ortaya çıktığını açıklar.
3. Astronominin gelişim sürecini İlkçağ, Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağ boyunca inceler.
4. İnsanoğlunun ilk günlerinden günümüze kadar astronomi alanında bilime kazandırılanları inceler.
KAYNAKLAR ve TEŞEKKÜR :
1- Tarih Boyunca Türklerde Gökbilim, 2008, Yavuz Unat, Kaynak Yayınları
2- Astronomi Tarihi, 2001, Yavuz Unat, Nobel Yay. Dağ.
3- Doğa Bilimleri Tarihi, 2001, Osman Gürel, İmge Kitabevi
4- Babillerden Günümüze Kozmoloji, 2000, Halil Kırbıyık, İmge Y.
5- Bilim Tarihi, 1997, Sevim Tekeli, Esin Kahya vd, Doruk Yayınevi (Bilim Tarihine Giriş, 1999, Nobel Yay. Dağ.)
6- Bilim Tarihi, 1997, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi
7- Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve
Tıp, 1991, Aydın Sayılı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları-47
8- Ortaçağ Bilim ve Tefekküründe Türklerin Yeri, 1998, Aydın Sayılı
9- Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Müyesseroğlu, Ders notu (Ankara Üniversitesi)
10- İnternet üzerinden elektronik arama motorları aracılığıyla (örneğin: google.com);
“Astronomi Tarihi” ve “Bilim Tarihi” ile ilgili Üniversite sayfaları
Ders 6
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DERSİN AMAÇLARI :
Astronomi, bilim tarihi içinde hemen hemen tüm uygarlıklar tarafından ilgilenilmiş bir daldır. Bu bilgilerimize hangi adımlardan geçerek gelindiği ve bir bulgunun hangi koşullarda bilimsel olacağının öğrenilmesi.
DERSİN KAZANIMLARI :
1. Bilim, Bilim Tarihi, Astronomi ve Astronomi Tarihi kavramlarını açıklar.
2. Gökcisimlerinin farkedilmesiyle insan hayatında yer edinen gökbilimin, tarih öncesi çağlarda günlük yaşamın bir parçası olarak nasıl ortaya çıktığını açıklar.
3. Astronominin gelişim sürecini İlkçağ, Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağ boyunca inceler.
4. İnsanoğlunun ilk günlerinden günümüze kadar astronomi alanında bilime kazandırılanları inceler.
KAYNAKLAR ve TEŞEKKÜR :
1- Tarih Boyunca Türklerde Gökbilim, 2008, Yavuz Unat, Kaynak Yayınları
2- Astronomi Tarihi, 2001, Yavuz Unat, Nobel Yay. Dağ.
3- Doğa Bilimleri Tarihi, 2001, Osman Gürel, İmge Kitabevi
4- Babillerden Günümüze Kozmoloji, 2000, Halil Kırbıyık, İmge Y.
5- Bilim Tarihi, 1997, Sevim Tekeli, Esin Kahya vd, Doruk Yayınevi (Bilim Tarihine Giriş, 1999, Nobel Yay. Dağ.)
6- Bilim Tarihi, 1997, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi
7- Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve
Tıp, 1991, Aydın Sayılı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları-47
8- Ortaçağ Bilim ve Tefekküründe Türklerin Yeri, 1998, Aydın Sayılı
9- Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Müyesseroğlu, Ders notu (Ankara Üniversitesi)
10- İnternet üzerinden elektronik arama motorları aracılığıyla (örneğin: google.com);
“Astronomi Tarihi” ve “Bilim Tarihi” ile ilgili Üniversite sayfaları
Hafta 6
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
Hafta 7
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
Hafta 5
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
Ders04:
DERSİN TANITIMI : İçerik, Konular, Dersin Kazanımları, Kaynakça |
YILDIZLAR : Çift ya da çoklu yıldız sistemlerinin Gökadalara katkısı |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
Ders03:
Dersin Tanıtımı (İçerik, konular, dersin kazanımları ve kaynaklar) (hatırlatma) |
İlkçağ Dönemi Astronomi çalışmaları ve diğer disiplinlerle ilişkisi |
Orta Asya, Çin, Hint, Mısır ve Mezopotamya Astronomi çalışmaları |
Ders03 not linki: |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DERSİN AMAÇLARI :
Astronomi, bilim tarihi içinde hemen hemen tüm uygarlıklar tarafından ilgilenilmiş bir daldır. Bu bilgilerimize hangi adımlardan geçerek gelindiği ve bir bulgunun hangi koşullarda bilimsel olacağının öğrenilmesi.
DERSİN KAZANIMLARI :
1. Bilim, Bilim Tarihi, Astronomi ve Astronomi Tarihi kavramlarını açıklar.
2. Gökcisimlerinin farkedilmesiyle insan hayatında yer edinen gökbilimin, tarih öncesi çağlarda günlük yaşamın bir parçası olarak nasıl ortaya çıktığını açıklar.
3. Astronominin gelişim sürecini İlkçağ, Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağ boyunca inceler.
4. İnsanoğlunun ilk günlerinden günümüze kadar astronomi alanında bilime kazandırılanları inceler.
KAYNAKLAR ve TEŞEKKÜR :
1- Tarih Boyunca Türklerde Gökbilim, 2008, Yavuz Unat, Kaynak Yayınları
2- Astronomi Tarihi, 2001, Yavuz Unat, Nobel Yay. Dağ.
3- Doğa Bilimleri Tarihi, 2001, Osman Gürel, İmge Kitabevi
4- Babillerden Günümüze Kozmoloji, 2000, Halil Kırbıyık, İmge Y.
5- Bilim Tarihi, 1997, Sevim Tekeli, Esin Kahya vd, Doruk Yayınevi (Bilim Tarihine Giriş, 1999, Nobel Yay. Dağ.)
6- Bilim Tarihi, 1997, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi
7- Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve
Tıp, 1991, Aydın Sayılı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları-47
8- Ortaçağ Bilim ve Tefekküründe Türklerin Yeri, 1998, Aydın Sayılı
9- Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Müyesseroğlu, Ders notu (Ankara Üniversitesi)
10- İnternet üzerinden elektronik arama motorları aracılığıyla (örneğin: google.com);
“Astronomi Tarihi” ve “Bilim Tarihi” ile ilgili Üniversite sayfaları
Ders02:
2.Hafta |
Dersin
Tanıtımı (İçerik, konular, dersin kazanımları ve kaynaklar) (hatırlatma) |
Bilim, tarih, bilim tarihi, Astronomi tarihi |
|
Bilimin
doğuşu, bilgi üretimi, bilimsel çalışma adımları |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DERSİN AMAÇLARI :
Astronomi, bilim tarihi içinde hemen hemen tüm uygarlıklar tarafından ilgilenilmiş bir daldır. Bu bilgilerimize hangi adımlardan geçerek gelindiği ve bir bulgunun hangi koşullarda bilimsel olacağının öğrenilmesi.
DERSİN KAZANIMLARI :
1. Bilim, Bilim Tarihi, Astronomi ve Astronomi Tarihi kavramlarını açıklar.
2. Gökcisimlerinin farkedilmesiyle insan hayatında yer edinen gökbilimin, tarih öncesi çağlarda günlük yaşamın bir parçası olarak nasıl ortaya çıktığını açıklar.
3. Astronominin gelişim sürecini İlkçağ, Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağ boyunca inceler.
4. İnsanoğlunun ilk günlerinden günümüze kadar astronomi alanında bilime kazandırılanları inceler.
KAYNAKLAR ve TEŞEKKÜR :
1- Tarih Boyunca Türklerde Gökbilim, 2008, Yavuz Unat, Kaynak Yayınları
2- Astronomi Tarihi, 2001, Yavuz Unat, Nobel Yay. Dağ.
3- Doğa Bilimleri Tarihi, 2001, Osman Gürel, İmge Kitabevi
4- Babillerden Günümüze Kozmoloji, 2000, Halil Kırbıyık, İmge Y.
5- Bilim Tarihi, 1997, Sevim Tekeli, Esin Kahya vd, Doruk Yayınevi (Bilim Tarihine Giriş, 1999, Nobel Yay. Dağ.)
6- Bilim Tarihi, 1997, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi
7- Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve
Tıp, 1991, Aydın Sayılı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları-47
8- Ortaçağ Bilim ve Tefekküründe Türklerin Yeri, 1998, Aydın Sayılı
9- Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Müyesseroğlu, Ders notu (Ankara Üniversitesi)
10- İnternet üzerinden elektronik arama motorları aracılığıyla (örneğin: google.com);
“Astronomi Tarihi” ve “Bilim Tarihi” ile ilgili Üniversite sayfaları
Ders02:
DERSİN TANITIMI : İçerik, Konular, Dersin Kazanımları, Kaynakça |
DERSE GİRİŞ : Derin uzayda uzaklık, parlaklık, temel birimler |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
Ders02:
DERSİN TANITIMI : İçerik, Konular, Dersin Kazanımları, Kaynakça |
YILDIZLAR : Yıldız ışığı, parlaklığı vd. |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
Ders03:
DERSİN TANITIMI : İçerik, Konular, Dersin Kazanımları, Kaynakça |
YILDIZLAR : Hayatı ve Gökadalara katkısı |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- “Gökadalar/Galaksiler” ile ilgili Üniversite ve uydu gözlemleri web sayfaları
- Evolution of Stars and Galaxies, Walter Baade, Edited by Cecelia Payne-Gaposchkin, Harward University Press, 1963
- Astronomide Temel Bilgiler, Llyd Motz and Anneta Duven, 4. Kısım çeviri, Prof. Dr. M. Hotinli, Prof. Dr. A. Kıral, İstanbul Üniversitesi Yayınları sayısı: 2747, 1980
DERSİN KAZANIMLARI :
1) Bir gökadanın içerdiği gökcisimleri ve maddelerin tamamını fark eder.
2) Yıldızların gökadalar için önemini kavrar.
3) İçerisinde bulunduğu Samanyolu Gökadası'nın fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar ve temel büyüklükleri hesaplar. Bu sayede diğer gökadalara geçiş yapar.
4) Gökadaların dönme hareketini açıklar.
5) Yakın uzay kavramından yıldızlara, oradan kendi gökadası dışındaki diğer gökadalara gidildikçe kullanacağı uzaklık birimlerini değerlendirir.
6) Gökada sınıflamasını, atmosfer dışı uydularla alınmış günümüz arşiv görüntüleriyle değerlendirir.
7) Yakın gökada gruplarından uzak süper kümelere kadar olan bir uzayı soyut düşünme, ve bu sayede evreni algılama teknikleri geliştirir.
Ders01:
1.Hafta |
Dersin Tanıtımı
(İçerik, konular, dersin kazanımları ve kaynaklar) |
Giriş: Astronomi - Gökbilim Tanıyalım |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DERSİN AMAÇLARI :
Astronomi, bilim tarihi içinde hemen hemen tüm uygarlıklar tarafından ilgilenilmiş bir daldır. Bu bilgilerimize hangi adımlardan geçerek gelindiği ve bir bulgunun hangi koşullarda bilimsel olacağının öğrenilmesi.
DERSİN KAZANIMLARI :
1. Bilim, Bilim Tarihi, Astronomi ve Astronomi Tarihi kavramlarını açıklar.
2. Gökcisimlerinin farkedilmesiyle insan hayatında yer edinen gökbilimin, tarih öncesi çağlarda günlük yaşamın bir parçası olarak nasıl ortaya çıktığını açıklar.
3. Astronominin gelişim sürecini İlkçağ, Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağ boyunca inceler.
4. İnsanoğlunun ilk günlerinden günümüze kadar astronomi alanında bilime kazandırılanları inceler.
KAYNAKLAR ve TEŞEKKÜR :
1- Tarih Boyunca Türklerde Gökbilim, 2008, Yavuz Unat, Kaynak Yayınları
2- Astronomi Tarihi, 2001, Yavuz Unat, Nobel Yay. Dağ.
3- Doğa Bilimleri Tarihi, 2001, Osman Gürel, İmge Kitabevi
4- Babillerden Günümüze Kozmoloji, 2000, Halil Kırbıyık, İmge Y.
5- Bilim Tarihi, 1997, Sevim Tekeli, Esin Kahya vd, Doruk Yayınevi (Bilim Tarihine Giriş, 1999, Nobel Yay. Dağ.)
6- Bilim Tarihi, 1997, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi
7- Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve
Tıp, 1991, Aydın Sayılı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları-47
8- Ortaçağ Bilim ve Tefekküründe Türklerin Yeri, 1998, Aydın Sayılı
9- Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Müyesseroğlu, Ders notu (Ankara Üniversitesi)
10- İnternet üzerinden elektronik arama motorları aracılığıyla (örneğin: google.com);
“Astronomi Tarihi” ve “Bilim Tarihi” ile ilgili Üniversite sayfaları
Sevgili Arkadaşlar,
Ders notlarınız haftalık olarak buradan paylaşılacaktır.
Başarılar Dilerim
Prof.Dr. Kutluay Yüce / 09.10.2023