Anadolu 5. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Diyarbakır, Türkiye, 26 - 27 Aralık 2020, ss.572-576
Akran ilişkileri, küçük çocukların sosyal yaşamları içinde büyük bir öneme sahiptir. Çocuklar,
okul öncesi eğitim kurumları aracılığıyla düzenli olarak akranlarıyla birlikte zaman geçirirler.
Akranlar, rehber, model olma gibi işlevleri ile küçük çocukların tüm gelişim alanlarını olumlu
yönde etkileyebilmektedir. Yaşamın ilk yıllarındaki akran ilişkileri, cinsiyet, yaş, kendilik
algısı, sosyal beceriler, anne-baba tutumları gibi birçok değişkenden etkilenebilir. Bu
araştırma bağlamında, 4 yaş çocuklarının akran ilişkileri değişkenleri cinsiyete göre
incelenmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel
bilgiler formu ile Ladd ve Profilet (1996) geliştirilen ve Gülay (2008) tarafından Türkçe‘ye
uyarlanan Çocuk Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Türkiye‘nin 10
farklı şehrinden yüksek SED ailelerin çocuklarının devam ettiği özel okul kurumlardan
toplanmıştır. Çalışmaya 48-59 aylık 731 çocuk katılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre hem
saldırganlık düzeyi açısından kız çocuklar (M= 1.448; SS= 1.795) ile erkek çocukları (M=
1.934; SS= 2.335) arasında (t(679.363)=-3.148, p=.002) hem de aşırı hareketli olma düzeyi
açısından kız çocuklar (M= 1.364; SS= 1.743) ile erkek çocuklar (M= 2.124; SS= 2.230)
arasında (t(684.649)=-5.129, p=.000) erkek çocuklarının lehine anlamlı fark olduğu
görülmüştür. Olumlu sosyal davranış (t( 729)=- 1.942, p=.053), korkulu-kaygılı olma (t(
729)=-1.764, p=.078), asosyal davranış (t( 729)=-.240, p=.810) ve dışlanma düzeyleri
açısından ise anlamlı fark olmadığı görülmüştür.