Dört yaştaki akran ilişkilerinin cinsiyete göre incelenmesi.


Gülay Ogelman H., Saraç S., Abanoz T.

Anadolu 5. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Diyarbakır, Türkiye, 26 - 27 Aralık 2020, ss.572-576

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Diyarbakır
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.572-576
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Akran ilişkileri, küçük çocukların sosyal yaşamları içinde büyük bir öneme sahiptir. Çocuklar, okul öncesi eğitim kurumları aracılığıyla düzenli olarak akranlarıyla birlikte zaman geçirirler. Akranlar, rehber, model olma gibi işlevleri ile küçük çocukların tüm gelişim alanlarını olumlu yönde etkileyebilmektedir. Yaşamın ilk yıllarındaki akran ilişkileri, cinsiyet, yaş, kendilik algısı, sosyal beceriler, anne-baba tutumları gibi birçok değişkenden etkilenebilir. Bu araştırma bağlamında, 4 yaş çocuklarının akran ilişkileri değişkenleri cinsiyete göre incelenmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgiler formu ile Ladd ve Profilet (1996) geliştirilen ve Gülay (2008) tarafından Türkçe‘ye uyarlanan Çocuk Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Türkiye‘nin 10 farklı şehrinden yüksek SED ailelerin çocuklarının devam ettiği özel okul kurumlardan toplanmıştır. Çalışmaya 48-59 aylık 731 çocuk katılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre hem saldırganlık düzeyi açısından kız çocuklar (M= 1.448; SS= 1.795) ile erkek çocukları (M= 1.934; SS= 2.335) arasında (t(679.363)=-3.148, p=.002) hem de aşırı hareketli olma düzeyi açısından kız çocuklar (M= 1.364; SS= 1.743) ile erkek çocuklar (M= 2.124; SS= 2.230) arasında (t(684.649)=-5.129, p=.000) erkek çocuklarının lehine anlamlı fark olduğu görülmüştür. Olumlu sosyal davranış (t( 729)=- 1.942, p=.053), korkulu-kaygılı olma (t( 729)=-1.764, p=.078), asosyal davranış (t( 729)=-.240, p=.810) ve dışlanma düzeyleri açısından ise anlamlı fark olmadığı görülmüştür.