Ankara Barosu Dergisi, cilt.66, sa.4, ss.36-61, 2008 (Hakemli Dergi)
T.C. İçişleri Bakanlığı 2006 yılında, 16.02.1964 tarih ve 406 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun yerine yürürlüğe girecek yeni bir Türk Vatandaşlığı Kanunu Tasarısı hazırlamış ve bunu gerekçesiyle birlikte Başbakanlığa sunmuştur. Tasarı aynı yıl, Başbakanlık tarafından TBMM’ne gönderilmiştir. Komisyon çalışmaları sonunda son halini alan şu anda, TBMM Genel Kurulunda ele alınmayı beklemektedir.
Makalede, Tasarı hakkında genel değerlendirmeler yapıldıktan sonra, Türk vatandaşlığının kazanılmasına
ilişkin ne gibi değişikliklerin getirildiği ve değişikliklerin Tasarının gerekçesinden belirtilen amaca uygun olup
olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Tasarıda, Türk vatandaşlığının kazanılmasına yönelik yeni ve çağdaş bir
sistematiğin benimsendiği söylenebilir. Bu bağlamda Türk vatandaşlığının kazanılması aslen (doğum yoluyla) ve sonradan kazanma ana başlıkları altında düzenlendiği görülmektedir. Ancak, ilgili hükümler tek tek değerlendirildiğinde, bazılarının başarılı bir şekilde hazırlanmadığı ve yasalaşması halinde ileride bazı yorum
ihtilâflarına neden olacağını ifade edebiliriz.
In year 2006, the Draft Turkish Citizenship Act, that aims to supersede the Turkish Citizenship Act, numbered 406 and dated 16.02. 1964, was prepared by the Turkish Ministry of Interior and submitted to Prime Ministry as well as Grand National Assembly of Turkey respectively. Following the works of the related Commissions, the Draft Act is now at the final stage before coming into force, waiting for consideration before the General Assembly of Grand National Assembly of Turkey.
This study, following a general assessment of the Draft Act, tries to determine the changes brought regarding
acquisition of Turkish citizenship and whether such changes answer the purposes mentioned in the preamble
of the Draft Act. It can be said that the Draft Act brings a new and modern system regarding acquisition of
citizenship by providing for acquisition of citizenship at birth and through naturalization. However, once the
provisions are dealt separately, it is seen that some of them are not prepared successfully and might cause
conflicts of interpretation when the Act comes into force