Cumhuriyet'in Yüzüncü Yılında Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Ankara, Türkiye, 18 Ekim 2023, ss.1-3
CUMHURİYETİN BİRİNCİ YÜZYILINDA
ANAYASA KOYUCU
18.10.2023. Ankara
Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesince düzenlenen CUMHURİYETİN YÜZÜNCÜ
YILINDA SİYASET BİLİMİ ve KAMU YÖNETİMİ başlıklı bilimsel toplantıda Hasan Sayim
VURAL tarafından sunulan sözlü bildiri.
ÖZET:
Türkiye Devletinin anayasalarının
yapılışını ve değişikliklerini izleyerek, esasında yargısal akıl yürütmeye ait
bir soyutlama olan anayasa koyucu kavramının Cumhuriyetin ilk yüzyılındaki
olgusal karşılığı ele alınmaktadır.
Anayasal düzeyde hukuk
kurallarını yürürlüğe koyma işlemini olgusal olarak gerçekleştirenlerin kimler
olduğuna bakıldığında, Tsebelis'in veto oyuncuları kuramından hareketle kurumsal, partizan ve bireysel
yönler söz konusu edilmektedir.
Burada kurumsal olarak, ilkinden yirmi sekizinci dönemine Türkiye Büyük
Millet Meclisi, ilkinden on ikinciye kadar Cumhurbaşkanı, birinci ve ikinci
Kurucu Meclis, ve 1961'den bu yana toplam yedi kez başvurulan halkoyu ögeleri
bulunmaktadır.
Partizan boyutta, Anadolu ve Rumeli Müdafaai Hukuk Grubu,
Cumhuriyet Halk Partisi, Demokrat Parti, Adalet Partisi, Anavatan Partisi,
Sosyal Demokrat Halkçı Parti, Doğru Yol Partisi, Demokratik Sol Parti,
Cumhuriyet Halk Partisi, Adalet ve Kalkınma Partisi ile Milliyetçi Hareket
Parti öğeleri bulunmaktadır.
Bireysel boyutta özellikle Kemal Atatürk, İsmet İnönü, Süleyman
Demirel, Kenan Evren, Turgut Özal, Erdal İnönü, Bülent Ecevit, Mesut Yılmaz,
Deniz Baykal, Tayyip Erdoğan, Devlet Bahçeli isimleri öne çıkmaktadır.
Üç yönün birlikte değerlendirilmesinde
ulaşılan mesele ise Cumhuriyetin ilk yüzyılındaki Türk anayasa gelişmelerini
bir bütün olarak düşünmeyi önermektir: 1921den itibaren yapımı devam etmiş ve
gelecekte de devam edecek olan bu anayasa, 1921'de Teşkilatı Esasiye Kanunu,
1924'te Teşkilatı Esasiye Kanunu, 1961'de Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve
1982'de Türkiye Cumhuriyeti Anayasası başlıklı kanunlarla ve bunlarda
değişiklik yapan kanunlarla yürürlüğe konulmuştur.
Cumhuriyetin ikinci yüzyılına
girerken yürürlükte bulunan 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının düzeni
ve hükümleri önceki anayasaların mirasını taşımaktadır; bu kanun özellikle 1961
Anayasasının bir revizyonu olarak yapılmıştır. Anayasanın Kurucu Meclis
tarafından ilk yapılışında katılma imkanı bulunmayan siyasi partiler ve
kamuoyu, sonraki dönemde türev kuruculuk yoluyla katkısını gerçekleştirmiş ve
gerçekleştirmektedir.