Dil ve edebiyat dersleri, insan hakları eğitimine katkı sağlamada doğası gereği en etkili derslerdendir. Bu derslerde, öğrenciler Türk ve dünya edebiyatının seçkin yapıtlarıyla da buluşturulur. Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim kurumlarındaki Türk Edebiyatı ile Dil ve Anlatım derslerinde öğrencilere okuması için önerilen 100 Temel Eser listesindeki yerli romanlarda insan hakları konusuna yer verilme düzeyini ortaya koymaktır. Çalışmanın veri kaynağını, 100 Temel Eser listesindeki yerli romanların tümü (otuz roman) oluşturmuştur. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi olan içerik çözümlemesi kullanılmıştır. Veriler, sıklık (frekans), yüzde ve yoğunluk puanları hesaplanarak değerlendirilmiştir. Romanlarda en fazla barış ve hak alt kategorilerine; en az, demokrasi ve hoşgörü alt kategorilerine yer verildiği görülmüştür. İnsan hakları konusuna en fazla Cemo , Kalpaklılar ve Drinada Son Gün adlı romanlarda değinildiği ortaya çıkmıştır.
One of the most efficient lessons in contributing human rights education is language and literature lessons. Students are exposed to selected works of Turkish and world literature in these courses. The aim of this study was to determine the extent of national novels of 100 Basic Literary Works list include human rights issues. The data was collected from all national novels (thirty novels) in that list. Content analysis method, qualitative research technique, was used. The analysis of the data was carried out by calculating frequency, percentage, intensity score (IS). Peace and right sub-categories are given most places, democracy and tolerance sub-categories are given least place in the novels. Human rights issues have emerged most in Cemo , Kalpaklılar and Drina da Son Gün .