BRAİN BREAK UYGULAMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Özkan C., Gündüz N., Uzunöz F. S.

11. Uluslararası Beden Eğitimi ve Spor Kongresi, Kütahya, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2023, ss.1-352

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kütahya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-352
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Bu araştırmanın amacı, brain break uygulamasına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel bir çalışma olup, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Çekmeköy ilçesindeki 4 ortaokulda brain break uygulaması yapan 8 öğretmen ile 5,6 ve7. Sınıfının her birinden 18 olmak üzere toplamda 32 öğrenci oluşturmaktadır. Brain break uygulaması sınıf öğretmenleri tarafından öğrencilerine Türkçe ve Matematik derslerinin olduğu günlerde 8 hafta, haftada 2 gün ve günde 2-3 dk. olarak uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak uzman görüşü alınarak hazırlanan açık uçlu sorular (n=6 soru öğrenci + n=18 öğretmen) kullanılmıştır. Sorularda uygulamanın öğrenciler için ne ifade ettiği, etkisi, uygulama hakkındaki görüş ve önerileri tespit edilerek sonuçların FA alışkanlığı kazanımına ve sınıfta etkin öğrenmeye katkı sağlaması beklenmektedir. Çalışma grubuna araştırmayla ilgili gerekli açıklamalar yapılmış, açık uçlu sorular google form üzerinden gönderilmiş; verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrenciler için 4, öğretmenler için 6 tema tespit edildi. Bu araştırma sonucunda öğrenciler uygulamanın biraz yorucu ama eğlenceli, dans ve oyun türevi etkinliklerle sınıfça uyumlu hareket ettiklerini, kendilerini gösteri ya da maç için hazırlanan sporcu gibi hissettirdiklerini, dersleri daha iyi dinleyip daha çok sevdiklerini, okula mutlu geldiklerini, öğretmenleri ile iletişimlerinin arttığını belirtmişlerdir. Öğrencilerin en çok sıçramalı, koşmalı ve el sallamalı videoları, bir kısmının Taekwondo içerikli, bir kısmının da dans ve türevi videoları sevdikleri belirlendi. Uygulama ile ilgili önerilerinde ise kilolu oldukları için daha sık yapmak istedikleri, videoların daha uzun olması ve teneffüslerde de izlemek istedikleri bulgusuna ulaşıldı. Öğretmen görüşleri ise öğrencilerin ilgisini derse tekrar toplamada ve motivasyon sağlamada uygulamanın etkisini vurgulayan bulgulardan oluştu. Bu araştırma sonucunda uygulamanın derse yönelik yeni bir bakış açısı kazandırdığını, öğrencilerin dersi öğrenmeye yönelik istendik davranışlarını pekiştirdiğini, öğretmen öğrenci iletişiminin arttığını, eğlenceli sınıf ve okul iklimi oluştuğu söylenebilir.

Anahtar Kelimeler: Beyin Molası (brain breaks), Fiziksel Aktivite, Öğretmen ve Öğrenci Görüşler