11. Uluslararası Beden Eğitimi ve Spor Kongresi, Kütahya, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2023, ss.1-352
ÖZET
Bu araştırmanın amacı, brain break uygulamasına
ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel bir
çalışma olup, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu İstanbul ili Çekmeköy ilçesindeki 4 ortaokulda brain break uygulaması
yapan 8 öğretmen ile 5,6 ve7. Sınıfının her birinden 18 olmak üzere toplamda 32
öğrenci oluşturmaktadır. Brain break uygulaması sınıf öğretmenleri tarafından
öğrencilerine Türkçe ve Matematik derslerinin olduğu günlerde 8 hafta, haftada
2 gün ve günde 2-3 dk. olarak uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak uzman
görüşü alınarak hazırlanan açık uçlu sorular (n=6 soru öğrenci + n=18 öğretmen)
kullanılmıştır. Sorularda uygulamanın öğrenciler için ne ifade ettiği, etkisi,
uygulama hakkındaki görüş ve önerileri tespit edilerek sonuçların FA
alışkanlığı kazanımına ve sınıfta etkin öğrenmeye katkı sağlaması
beklenmektedir. Çalışma grubuna araştırmayla ilgili gerekli açıklamalar
yapılmış, açık uçlu sorular google form üzerinden gönderilmiş; verilerin
analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda
öğrenciler için 4, öğretmenler için 6 tema tespit edildi. Bu araştırma
sonucunda öğrenciler uygulamanın biraz yorucu ama eğlenceli, dans ve oyun
türevi etkinliklerle sınıfça uyumlu hareket ettiklerini, kendilerini gösteri ya
da maç için hazırlanan sporcu gibi hissettirdiklerini, dersleri daha iyi
dinleyip daha çok sevdiklerini, okula mutlu geldiklerini, öğretmenleri ile
iletişimlerinin arttığını belirtmişlerdir. Öğrencilerin en çok sıçramalı,
koşmalı ve el sallamalı videoları, bir kısmının Taekwondo içerikli, bir
kısmının da dans ve türevi videoları sevdikleri belirlendi. Uygulama ile ilgili
önerilerinde ise kilolu oldukları için daha sık yapmak istedikleri, videoların
daha uzun olması ve teneffüslerde de izlemek istedikleri bulgusuna ulaşıldı.
Öğretmen görüşleri ise öğrencilerin ilgisini derse tekrar toplamada ve
motivasyon sağlamada uygulamanın etkisini vurgulayan bulgulardan oluştu. Bu
araştırma sonucunda uygulamanın derse yönelik yeni bir bakış açısı kazandırdığını,
öğrencilerin dersi öğrenmeye yönelik istendik davranışlarını pekiştirdiğini,
öğretmen öğrenci iletişiminin arttığını, eğlenceli sınıf ve okul iklimi
oluştuğu söylenebilir.
Anahtar
Kelimeler: Beyin Molası (brain breaks), Fiziksel Aktivite, Öğretmen ve Öğrenci
Görüşler