Türk yükseköğretim düzeninde öğretim üyesi yetiştirilmesinin hukuki çerçevesi


Creative Commons License

Öztürk K. B.

İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.173-194, 2014 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM), Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.173-194
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun araştırma görevlisi statüsünü öngören 33 üncü maddesi, 35 inci madde ile birlikte değerlendirildiğinde, öğretim elemanı istihdam edilmesi suretiyle öğretim üyesi yetiştirilmesinin yasal çerçevesini oluşturmaktadır. Türk yükseköğretim sisteminde öğretim üyesi yetiştirilmesini sağlamak için Yükseköğretim Kurulu tarafından yürütülmekte olan Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı (ÖYP), özellikle esas aldığı merkezi yerleştirme sistemiyle, yükseköğretime ilişkin yasal düzenlemelerin çizdiği çerçevenin dışında kalmaktadır. Herhangi bir yasal dayanağı bulunmayan ÖYP modelinin yasal düzenlemelerde Anayasa’da öngörülen üniversite özerkliği ilkesine uygun değişiklikler yapılmadan uygulanması hukuken mümkün değildir.
Article 33 of the Higher Education Law no. 2547, providing rules concerning research assistants, combined with article 35 of the same Law, constitutes the legal framework of training of academics by means of recruiting academic staff. Academics Training Programme, which is implemented by the Council of Higher Education, does not fit in the framework drawn by the legal dispositions, notably because of the central recruitment system it provides. The above mentioned Programme, which has no legal basis, can not be carried on unless necessary amendments are made to the relevant legal dispositions in conformity with the principle of the autonomy of universities provided by the Constitution.