Ölçme ve Değerlendirme Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme


Kutlu Ö., Doğan C. D., Karakaya İ.

Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2023

  • Yayın Türü: Kitap / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Pegem A Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Uzun yıllar eğitim kurumları, daha özelleştirecek olursak okullar, öğretim programlarında yer alan bilgilerin olduğu gibi öğretilmesine ve bu bilgilerin olduğu gibi öğrenilip, öğrenilmediğine yoğunlaşmışlardır. Okullar eğitim politikalarını daha çok, bilgileri ver öğrenci öğrensin, yeri geldiğinde kullansın anlayışına dayandırmışlardır. Bu anlayışın kaçınılmaz bir sonucu olarak hem öğretim etkinlikleri hem de ölçme ve değerlendirme etkinlikleri daha çok hatırlamaya ve ezberlemeye dayandırılmıştır. Bu durum birçok bireyin üst düzey düşünme özelliklerinin (problem çözme, eleştirel düşünme, karar verme, yaratıcılık gibi) gelişmesine engel olmuştur.

Ölçme ve değerlendirme, eğitim biliminin en önemli alt disiplin alanlarından birisidir. Ölçme ve değerlendirme uygulamaları öğrencilerin, öğretmenlerin, okul yöneticilerinin ve genel olarak okulların başarısı hakkında bilgi veren en önemli göstergelerindendir. Ölçme ve değerlendirme, Türk eğitim sisteminde en çok ihmal edilmiş eğitimin alt alanlarından birisidir. Öğretmenlerimizin gerek klasik sınavların (kısa yanıtlı, uzun yanıtlı, çoktan seçmeli, eşleştirme gerektiren vb.) hazırlanması gerekse sınavların puanlanması, elde edilen bilgilere dayanarak öğrencilere geribildirim verilmesi ve bu yolla hem öğrenci hem de okul başarısının geliştirilmesi konusunda önemli eksikliklerinin olduğu bilinmektedir.