AÇIK ALANDA UYGULANAN MATEMATİK PROGRAMININ 5-6 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN MATEMATİĞİ SEVMELERİNE OLAN ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

DÜMENCİ S. S. B., GÜRSOY F.

EKEV AKADEMİ DERGİSİ, sa.98, ss.208-222, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 98
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.17753/sosekev.1418419
  • Dergi Adı: EKEV AKADEMİ DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.208-222
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erken çocukluk döneminden itibaren matematik becerilerinin kazandırılması, matematiği öğrenme sürecinden olumlu bir tutum geliştirmeye ve akademik başarıya kadar çeşitli alanlarda destek sağlar. Bu nedenle, çocukların matematiği öğrenmelerini ve sevmelerini sağlayacak ortamların oluşturulması önemlidir. Bu bağlamda, 54 ila 66 ay arasında değişen toplam 25 çocuktan oluşan bir çalışma grubuyla gerçekleştirilen tek gruplu deneysel desende, erken çocukluk döneminde geliştirilen açık alandaki matematik programının çocukların matematiği sevme durumları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Verilerin toplanmasında Dağlı ve Dağlıoğlu (2018) tarafından geliştirilen “Çocuklar İçin Matematiği Sevme Ölçeği (ÇMSÖ)” kullanılmıştır. Açık alanda uygulanan matematik programı 15 etkinlikten oluşmaktadır. Her bir etkinlik süresi yaklaşık 25 dakika olarak planlanmıştır. Haftada 3 gün, 5 hafta süren açık alanda matematik uygulamalarında rakamlar, geometri, parça bütün, gruplama, eşleştirme ve ölçme konuları yer almaktadır. Araştırmada açık alanda uygulanan matematik programının çocukların matematik sevme durumları üzerinde etkili olduğu, sayma, geometrik şekiller, parça bütün, gruplama ve ölçme konularında son test lehine anlamlı farklılıklar elde edilmiştir.
Supporting the development of mathematical skills from early childhood provides support in many areas, from the process of learning mathematics to developing positive attitudes towards it and achieving academic success. Therefore, it is important to create environments that enable children to learn and enjoy mathematics. In this context, in order to examine the effect of outdoor mathematics activities on children's attitudes towards mathematics in early childhood, a study was conducted with a total of 25 children aged between 54 and 66 months using a one-group experimental design. The “Mathematics Liking Scale for Children” developed by Dağlı and Dağlıoğlu (2018) was used to collect the data. The outdoor mathematics activity program consisted of 15 activities, each lasting approximately 25 minutes. The activities, which covered topics such as numbers, geometry, part- whole relationship, grouping, matching, and measurement, were carried out three days a week for a period of five weeks. The study revealed that outdoor mathematics activities were effective in improving children's attitudes towards mathematics and created significant differences in favor of the post-test in the areas of counting, geometric shapes, part-whole relationships, grouping and measurement.