Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları


GÖRGÜT İ., ÇAKTO P., demir o.

CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, cilt.20, sa.2, ss.405-422, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı farklı ortaöğretim kurumlarında öğrenimlerine devam eden öğrencilerin beden eğitimi ve spor öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Nicel bir araştırma olan bu çalışmada tarama modeli benimsenmiştir. Çalışmanın evrenini Kırıkkale İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ortaöğretim kurumları oluştururken, örneklem grubunu ise bu ilin merkez ilçesine bağlı ortaöğretim kurumlarında öğrenimlerine devam eden ve olasılıklı basit rastlantısal örnekleme yöntemi ile belirlenen 1531 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçme aracı olarak Yanık ve Çamlıyer (2013) tarafından geliştirilen “Beden Eğitimi Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Normallik varsayımlarını sağlayan verilere güvenirlik, bağımsız örneklem ve tek yönlü varyans analizleri uygulanmıştır. Verilerin homojenlik varsayımını sağlama durumuna bağlı olarak Welch değerleri dikkate alınmış ve ikinci seviye testi olarak Post Hoc testlerinden Tamhane’s T2 ve Tukey testleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda spor yapmanın beden eğitimi ve spor öğretmenliği mesleğine yönelik tutumu etkilediği görülmektedir. Dolayısıyla bu mesleği yapmak isteyen öğrencilerin spor faaliyetlerine yönlendirilmesinin mesleğe yönelik olumlu tutumun geliştirilmesinde önemli bir rol oynayacağı düşünülmektedir.
The aim of this study is to examine the attitudes of students continuing their education in different secondary education institutions towards physical education and sports teaching profession according to various variables. In this quantitative study, the survey model was adopted. While the population of the study consists of secondary education institutions affiliated to Kırıkkale Provincial Directorate of National Education, the sample group consists of 1531 students who continue their education in secondary education institutions affiliated to the central district of this province and determined by probabilistic simple random sampling method. “Attitude Scale towards Physical Education Teaching Profession” developed by Yanık and Çamlıyer (2013) was used as the measurement tool. Reliability, independent sample and one-way variance analyses were applied to the data that met the normality assumptions. Depending on the homogeneity assumption of the data, Welch values were taken into consideration and Tamhane's T2 and Tukey tests from Post Hoc tests were applied as second level tests. As a result of the research, it is seen that doing sports affects the attitude towards physical education and sports teaching profession. Therefore, it is thought that directing students who want to do this profession to sports activities will play an important role in developing positive attitudes towards the profession.