Eğitim Teknolojisinde Etik Sorunlar


Creative Commons License

Aydın İ.

Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt.32, sa.2, ss.861-881, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 32 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.24106/kefdergi.1426735
  • Dergi Adı: Kastamonu Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.861-881
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Abstract Purpose: The purpose of this study is to identify the ethical issues created by educational technology from the perspective of children and youth and to develop recommendations for addressing the ethical problems they face in educational technology based on ethical evaluations. Design/Methodology/Approach: This study utilizes the "Narrative Review" method. Findings: This study reveals scientific findings on the inequalities created among students by educational technology, its impact on the child's privacy, values, and world of meaning, its effects on students' learning, cognitive functions, and creativity, its influence on students' emotional development and human relationships, as well as the negative effects of virtual reality and gamification, and the impact of technology on children's fundamental academic and physical skills. Highlights: This research emphasizes the significant responsibilities that educational managers, decision-makers, policymakers, and teachers, especially those concerning "minors" under the age of 18, need to take on regarding the responsible, safe, and ethical use of technology in educational processes. The study delves into protecting children from potential harm and negative effects resulting from their use of educational technology. Öz Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı, eğitim teknolojisinin çocuk ve gençler açısından yarattığı etik sorunların neler olduğuno ortaya koymak ve yapılan etik değerlendirmeler sonucunda çocukların eğitim teknolojisinde maruz kaldıkları etik sorunların giderilmesine yönelik öneriler geliştirmektir. Materyal ve Yöntem: Bu çalışmada “Anlatı İncelemesi” yöntemi kullanılmıştır. Bulgular: Bu çalışmada eğitim teknolojisinin öğrenciler arasında yarattığı eşitsizlikler; çocuğun mahremiyet, değer ve anlam dünyası ile çocuğun kimliğine etkileri; öğrencilerin öğrenmesi ve zihinsel işlevleri ile yaratıcılıkları üzerindeki etkileri; öğrencilerin duygusal gelişim ve insan ilişkilerine etkileri; yaratılan sanal gerçekliğin ve oyunlaştırmanın olumsuz etkileri ile teknolojinin çocukların temel akademik ve fiziksel becerileri üzerine etkilerinin olduğu bilimsel bulgularla ortaya konmuştur. Önemli Vurgular: Bu çalışma ile özellikle 18 yaş altındaki “küçüklerin” eğitim süreçlerinde eğitim yöneticilerinin, karar vericilerin, politika belirleyicilerin ve öğretmenlerin teknolojinin sorumlu, güvenli ve etik bir şekilde kullanılması konusunda üstlenmeleri gereken çok önemli sorumluluklar vardır. Bu süreçte çocukların eğitim teknolojisi kullanım süreçlerinde kendilerine gelebilecek zarar ve olumsuz etkilerden korunması ayrıntılı olarak ele alınmıştır.