Tabucchi’de Pessoa İzleri: Zaman-Mekan ve Kişiye Postmodernist Bir Yaklaşım


Karasubaşı İ.

INTERNATIONAL MODERNISM AND POSTMODERNISM STUDIES CONFERENCE, Osmaniye, Türkiye, 17 - 18 Ekim 2022, ss.39

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Doi Numarası: 10.47333/modernizm/2022.73
  • Basıldığı Şehir: Osmaniye
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.39
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yüzyılımızın önde gelen İtalyan yazarlarından Antonio Tabucchi, 1970’li yıllardan itibaren kaleme aldığı
kurgusal yapıtlarında postmodern öğelere yer vermiş, zaman, mekân, kişi kavramlarını postmodern çizgide
işlemiştir. Tabucchi’nin bir diğer özelliği ise Portekiz asıllı şair Fernando Pessoa’ya duyduğu hayranlıktır.
1888 yılında Güney Afrika’da dünyaya gelen Fernando Pessoa, 1892 yılında ailesiyle Lizbon’a dönmüş,
üniversite öğrenimine yalnızca 2 yıl devam ettikten sonra eğitim hayatını bırakmış ve çok iyi derecede bildiği
İngilizce dil bilgisini kullanıp çeşitli çeviri ve redaksiyon işleri yaparak geçimini sağlamış bir şairdir. Hayatı
anlamlandırma çabası ve sürekli bir ikilemde yaşıyor olması şairi farklı isimler ve dolayısıyla farklı kişilikler
altında şiirler yazmaya itmiştir. Doğduğu ülke Güney Afrika’dan başkaca bir ülkede bulunmamış, hatta
Portekiz’de bile ülke içinde seyahat etmemiş olan Pessoa, tüm yapıtlarında gezi, mekân ve zaman
kavramlarını ustaca imgelem dünyasını ustaca kullanarak gerçeklik algısıyla okuyucuya aktarmayı
başarabilmiştir. Pessoa’nın yapıtını genç yaşta keşfeden Tabucchi, 1991 yılında yazdığı Requiem başlıklı
kurgusal yapıtta, hayranlık duyduğu şairin yaşamına yön vermiş gerçek ve kurgusal kişileri yeniden bir araya
getirir ve, şairin imgeleminde gerçekleştirdiği seyahatleri, gerçek yaşamında deneyimleyerek kurguya taşır.
Dolayısıyla, bu çalışmada Tabucchi’nin Requiem başlıklı yapıtının zaman-mekan ve kişi kurgusunun
postmodern yaklaşım çerçevesinden incelenmesi amaçlanmaktadır.