Dil ve edebiyat öğretimi ortamlarında daha çok ezbere ve bilgi vermeye dönük öğretim anlayışınınyürütüldüğü, öğretimin edebiyat tarihi bilgisine indirgendiği, özerk benlikli birey yetiştirme çabalarının işekoşulmadığı bilinmektedir. Özerk benlik duygusu gelişmiş birey yetiştirmede çağdaş dil ve edebiyat öğretimiortamlarının nasıl düzenlemesi gerektiği sorununu tartışmak ve bu sorunun çözümüne dönük kimi önerilergetirmek amacıyla ele alınmış bu yazıda, öncelikle özerk benlikli bireyin hangi özelliklere sahip olduğu, buözelliklere sahip olmanın kişinin kendisi ve toplum yaşamı açısından taşıdığı önem ele alınmıştır. Ardındanbirey yetiştirme sürecinde çağdaş anlayışla yapılandırılmış dil ve edebiyat öğretiminin önemi ve nasılyapılması gerektiği üzerine odaklanılmış ve bu konudaki ilkeler ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu amaçla dil veedebiyat öğretimi ortamlarında kullanılması gereken metinlerden sorulara, etkinliklerden çocuk/gençlikedebiyatı yapıtlarına, dilbilgisi öğretiminden öğretimde kullanılması gereken araç gereçler ile yöntem vetekniklere, yazılı anlatım çalışmalarından diğer sanatların olanaklarına, ders kitaplarından ödevlere vedeğerlendirmeye kadar konunun birçok önemli boyutu irdelenmiştir.
In language and literature teaching environments, an approach based on rote learning and transfer of knowledge is embraced, teaching is reduced to knowledge of literature history and no effort is made to develop autonomous self in individuals. This research, which is aimed at discussing the problem of how modern language and literature teaching environments should be organized to develop autonomous self in individuals and offering solutions to this problem, examines characteristics of autonomous individuals and the importance of having these characteristics for individuals and social life. This research also focuses on the importance of modern language and literature teaching and how it should be performed, and attempts to provide relevant principles. To this end, such important dimensions of the topic as texts, questions, activities and children’s/ young adult books that should used in language and literature teaching environments; grammar teaching and relevant methods, techniques and materials; writing activities and other art activities; homework, textbooks and evaluation.