Banksy İktisadı


Creative Commons License

Yalçıntaş A.

Kültür-Sanat ve Sermaye-İktidar: Heterodoks Bir Yaklaşım, Sacit Hadi Akdede, Editör, Alfa Basım Yayım, İstanbul, ss.88-103, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Alfa Basım Yayım
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.88-103
  • Editörler: Sacit Hadi Akdede, Editör
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bir sanat metasının değeri, ferdi mülkiyete dayalı fikri haklar (proprietary intellectual rights) yokken nasıl ortaya çıkar? Bu makalede, Banksy’nin çalışmalarından hareketle dijital müştereklerin bünyesinde barındırdığı kolektif ahlâkın değer yaratma sürecindeki önemine odaklanıyorum. Banksy’nin çoğu çalışmasının özelliği, bu çalışmaların genel kamuya açık alanlarda “sergilenmesi”dir. Sokaklar, binaların dış duvarları ve caddelerdeki graffiti’ler ve stencil’ler sanatçının yokluğunda (ve çoğu zaman yasadışı bir şekilde) icra edilir. Genel kamunun özgür ve bedava erişebildiği bu çalışmalar ile dijital müştereklerin ortak noktası bu çalışmaların değer yaratabilmek için dijital yollarla kopyalanmaya ve yayılmaya ihtiyaç duymasıdır. Çalışmaları üreten sanatçı ile çalışmaların tüketicisi durumunda olan izleyiciler arasında herhangi bir aracı (örneğin kâr amacı güden bir şirket ya da sanat simsarı) olmadığı gibi sanatçı ve izleyiciler arasındaki ilişki de parasal bir ilişki değildir. Bu çalışmalar, izleyicilerin kolektif sanat üretimi sürecine gönüllü olarak dahil olması yoluyla değer kazanır. Ferdi mülkiyete dayalı fikri haklar (pozitif bir iktisadi) değerin ortaya çıkması için zorunlu bir koşul değildir.