Yaratıcı Dramanın Sanat Eğitimi Boyutu


Beştepe N. E.

II. Uluslararası Sanat Eğitimi Araştırmaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 6 - 08 Aralık 2018, ss.235-244

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.235-244
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bilindiği üzere yaratıcı dramanın üç temel boyutu bulunur. İlki yöntem boyutu, ikincisi disiplin boyutu ve üçüncüsü de sanat eğitimi boyutudur. Sanat eğitimi bağlamında yaratıcı dramanın disiplinlerarası bir niteliğe sahip olduğu söylenebilir. Yaratıcı drama sanat türleriyle çeşitli yollarla etkileşim içindeyken özellikle tiyatro ile daha yoğun ilişkilidir. Yaratıcı drama sanat türlerinin pek çok olanağını süreçlerinde işe koşarken, sanat türlerinin öğretiminde de yöntem boyutuyla katkıda bulunur. Dolayısıyla yaratıcı dramanın sanat eğitimi boyutu genel olarak sanat türleriyle sözü edilen etkileşim bağlamında ortaya çıkar.

            Sanat eğitimi açısından önemli bir nokta da, yaratıcı dramanın, doğrudan rol oynama, doğaçlama, dramatik yapı, sahne bilgisi gibi teknik ve uygulamalarının sanat eğitimine katkısıdır. Araştırmanın genel amacı, yaratıcı dramanın rol oynama, doğaçlama, dramatik yapı, sahne bilgisi gibi teknik ve bilgilerinin sanat eğitimi ile ilişkisini belirlemektir. Araştırma, tarama modelinde yapılandırılmış olup, elde edilen veriler çalışmanın amacı doğrultusunda değerlendirilerek yorumlanmıştır. Ulaşılan sonuçlar ise, sanat eğitimi bağlamında yaratıcı drama uygulamalarında, rol oynama, doğaçlama, dramatik yapı ve sahne bilgisinin eş zamanlı işlediği ve birbirini bütünlediği; bu bütünlük içinde gerçekleştirilen canlandırmalarda estetik formların ortaya çıktığı ve bu estetik formların da katılımcının haz almasını sağladığı; rol oynama, doğaçlama, dramatik yapı ve sahne bilgisi gibi teknik ve bilgilerden yararlanarak da, yaratıcı dramanın sanat eğitimi boyutunun gerçekleştirilebileceği yönündedir.

            Anahtar Sözcükler: Yaratıcı drama, Sanat eğitimi, Yaratıcı dramanın sanat eğitimi boyutu. 

Three basic dimensions of creative drama are acknowledged to exist. These dimensions are composed of method, discipline and art education. In the context of art education, it can be said that creative drama has an interdisciplinary character. While creative drama interacts with art genres in a variety of ways, it is more intensely related to theater. Creative drama contributes to the teaching of art genres while working in many processes of art. Hence, the art education dimension of creative drama generally emerges in the context of the interaction mentioned with the art genres.

            Other important point for art education is that creative drama contributes its techniques and applications such as direct role playing/performance, spontaneity, dramatic structure, scene knowledge on art education. This research general aims to determine the relation with creative drama’s techniques and applications such as role playing/performance, spontaneity, dramatic structure, scene knowledge and art education. The research was structured on the scanning model and it was analyzed and interpreted gathered data evaluated the aims of the research. Reached results show that: role playing/performance, spontaneity, dramatic structure, scene knowledge work synchronically and complete each other in creative drama applications in the context of art education; aesthetic forms emerge in vitalization/animation realized in this integrity/collectivity and these aesthetic forms provide pleasure for the participants; the dimension of art education of creative drama can be also realized utilizing techniques and applications such as direct role playing/performance, spontaneity, dramatic structure, scene knowledge.

Keywords: Creative drama, Art education, Art education dimension of creative drama.