II. Uluslararası Sanat Eğitimi Araştırmaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 6 - 08 Aralık 2018, ss.235-244
Bilindiği
üzere yaratıcı dramanın üç temel boyutu bulunur. İlki yöntem boyutu, ikincisi
disiplin boyutu ve üçüncüsü de sanat eğitimi boyutudur. Sanat eğitimi
bağlamında yaratıcı dramanın disiplinlerarası bir niteliğe sahip olduğu
söylenebilir. Yaratıcı drama sanat türleriyle çeşitli yollarla etkileşim
içindeyken özellikle tiyatro ile daha yoğun ilişkilidir. Yaratıcı drama sanat
türlerinin pek çok olanağını süreçlerinde işe koşarken, sanat türlerinin
öğretiminde de yöntem boyutuyla katkıda bulunur. Dolayısıyla yaratıcı dramanın
sanat eğitimi boyutu genel olarak sanat türleriyle sözü edilen etkileşim
bağlamında ortaya çıkar.
Sanat
eğitimi açısından önemli bir nokta da, yaratıcı dramanın, doğrudan rol oynama,
doğaçlama, dramatik yapı, sahne bilgisi gibi teknik ve uygulamalarının sanat
eğitimine katkısıdır. Araştırmanın genel amacı, yaratıcı dramanın rol oynama,
doğaçlama, dramatik yapı, sahne bilgisi gibi teknik ve bilgilerinin sanat
eğitimi ile ilişkisini belirlemektir. Araştırma, tarama modelinde
yapılandırılmış olup, elde edilen veriler çalışmanın amacı doğrultusunda
değerlendirilerek yorumlanmıştır. Ulaşılan sonuçlar ise, sanat eğitimi
bağlamında yaratıcı drama uygulamalarında, rol oynama, doğaçlama, dramatik yapı
ve sahne bilgisinin eş zamanlı işlediği ve birbirini bütünlediği; bu bütünlük
içinde gerçekleştirilen canlandırmalarda estetik formların ortaya çıktığı ve bu
estetik formların da katılımcının haz almasını sağladığı; rol oynama,
doğaçlama, dramatik yapı ve sahne bilgisi gibi teknik ve bilgilerden
yararlanarak da, yaratıcı dramanın sanat eğitimi boyutunun
gerçekleştirilebileceği yönündedir.
Anahtar Sözcükler: Yaratıcı drama, Sanat eğitimi, Yaratıcı dramanın
sanat eğitimi boyutu.
Three
basic dimensions of creative drama are acknowledged to exist. These dimensions
are composed of method, discipline and art education. In the context of art
education, it can be said that creative drama has an interdisciplinary
character. While creative drama interacts with art genres in a variety of ways,
it is more intensely related to theater. Creative drama contributes to the
teaching of art genres while working in many processes of art. Hence, the art
education dimension of creative drama generally emerges in the context of the
interaction mentioned with the art genres.
Other important point for art
education is that creative drama contributes its techniques and applications
such as direct role playing/performance, spontaneity, dramatic structure, scene
knowledge on art education. This research general aims to determine the
relation with creative drama’s techniques and applications such as role
playing/performance, spontaneity, dramatic structure, scene knowledge and art
education. The research was structured on the scanning model and it was
analyzed and interpreted gathered data evaluated the aims of the research.
Reached results show that: role playing/performance, spontaneity, dramatic
structure, scene knowledge work synchronically and complete each other in
creative drama applications in the context of art education; aesthetic forms
emerge in vitalization/animation realized in this integrity/collectivity and
these aesthetic forms provide pleasure for the participants; the dimension of
art education of creative drama can be also realized utilizing techniques and
applications such as direct role playing/performance, spontaneity, dramatic structure,
scene knowledge.
Keywords: Creative drama, Art education,
Art education dimension of creative drama.