16th International Hippocrates Congress on Medical and Health Sciences, Ankara, Türkiye, 4 - 05 Ekim 2024, cilt.1, sa.1, ss.181-193
Bu çalışma, Türkiye’deki karayolu trafik kazalarını inceleyerek trafik güvenliği politikalarının geliştirilmesine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu’nun 2014-2023 yılları arasındaki "Karayolu Trafik Kaza İstatistikleri" verileri retrospektif bir şekilde analiz edilmiştir. Veriler SPSS 26 ile analiz edilerek, yıllık kaza sayıları, ölümler ve yaralanmalar üzerinde yapılan değişiklikler incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, trafiğe kayıtlı araç sayısının %52 oranında arttığını ve bu dönemde kaza sayısının 1,199,010'dan 1,314,136'ya yükseldiğini göstermektedir. Özellikle 2020 yılında pandemi etkisiyle kaza sayısında belirgin bir düşüş yaşanmıştır. Ölümlü ve yaralanmalı kaza sayısı %40 oranında artarken, toplam ölümler 3,524'ten 6,548'e yükselmiştir. Yaralı sayısı ise %23 oranında artış göstermiştir. Taşıt-kilometre başına düşen ölüm sayısı, 2015-2022 yılları arasında sürekli bir düşüş trendi göstermektedir. Çok değişkenli lineer regresyon analizi, kazaya karışan taşıt sayısının trafik kazalarında ölüm sayısını öngörmede anlamlı bir etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Bu çalışma, trafik güvenliği önlemlerinin etkinliğini değerlendirmek ve kazaların azaltılmasına yönelik stratejiler geliştirmek için önemli bilgiler sunmaktadır.
This study aims to contribute to the development of traffic safety policies by examining road traffic accidents in Turkey. Data from the Turkish Statistical Institute’s "Road Traffic Accident Statistics" for the years 2014-2023 were analyzed retrospectively. The data were analyzed using SPSS 26 to examine changes in annual accident numbers, fatalities, and injuries. The findings reveal a 52% increase in the number of registered vehicles and an increase in the number of accidents from 1,199,010 to 1,314,136 during this period. A notable decrease in accident numbers occurred in 2020 due to the pandemic. Fatal and injury accidents increased by 40%, with total fatalities rising from 3,524 to 6,548. The number of injuries also increased by 23%. The fatality rate per vehicle-kilometer showed a continuous decline from 2015 to 2022. Multivariable linear regression analysis demonstrated that the number of vehicles involved in accidents significantly affects the number of fatalities. This study provides important insights for evaluating the effectiveness of traffic safety measures and developing strategies to reduce accidents.