Covid-19 Kapanması Sırasında Ebeveyn Stresi ve Ebeveyn-Çocuk İlişkileri


Creative Commons License

DEMİRTAŞ ZORBAZ S., KİYE S.

Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sa.33, ss.298-311, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Ebeveyn-çocuk ilişkileri çocuğun gelişimi açısından önemli bir yere sahiptir. Gelişim ve psikoloji kuramları özellikle ilk çocuklukta bu ilişkilerin daha önemli bir yere sahip olduğunu belirtmektedir. Bu ilişkiyi etkileyen faktörlerden biri de ebeveynlerin yaşadığı ebeveyn stresidir. Covid-19 pandemisi sırasında alınan önlemler gereği sokağa çıkma yasağının gelmesi ve okulların kapanması ebeveynlerin bütün günlerini çocukla evde geçirmelerine yol açmış ve bu durum da ebeveyn-çocuk ilişkilerine yansımıştır. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı Covid-19 pandemisi sırasında evde çocuklarıyla kalan ebeveynlerin Covid-19 kaygısı, kapanma süresi ve ebeveyn stresinin çocuklarıyla yaşadıkları çatışmalara ve kurdukları olumlu ilişkiye olan etkisini incelemektir. Bu amaçla 389’ı kadın 40’ı erkek olmak üzere 0-6 yaş arası çocuğu olan 429 ebeveynden veri toplanmış ve yol analizi yöntemiyle kurulan model test edilmiştir. Model testi sonuçlarına göre ebeveyn stresi ve ebeveyn-çocuk ilişkisi arasında istatistiksel olarak manidar ilişki bulunurken kapanma süresi ve Covid-19 kaygısı ile ebeveyn – çocuk ilişkisi arasında istatistiksel olarak manidar bir ilişki bulunamamıştır. Ede edilen sonuçlar ve ulaşılan bulgular alanyazın kapsamında tartışılmış ve çeşitli öneriler sunulmuştur.
Parent-child relationships have an important role in terms of child development. Development and psychology theories state that these relationships have a more important place especially in early childhood.One of the factors affecting this relationship is parental stress experienced by parents. Due to the measures taken during the Covid-19 pandemic, the curfew and the closure of schools caused parents to spend all their days at home with their children, and this might be reflected in parent-child relationships. From this point of view, the aim of this study is to examine the effects of covid-19 anxiety, lockdown time and parental stress on the conflicts and positive relationships of parents who stay at home with their children during the Covid-19 pandemic. For this purpose, data were collected from 429 parents with children aged 0-6, including 389 women and 40 men, and the model established by the path analysis method was tested. Based on the model test results, there was a significant relationship between parental stress and parent-child relationship, while no significant relationship was found between lockdown time and covid-19 anxiety and parent-child relationship. The findings were discussed in the light of the relevant literature and suggestions were made.