Şiddete Karşı Performansa Dayalı Yaratıcı Eylem: Yoluna Çıkan Tecavüzcü ve One Billion Rising’in Feminist Siyaseti


SARITAŞ B. S. E.

ViraVerita, sa.13, ss.165-191, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.47124/viraverita.889027
  • Dergi Adı: ViraVerita
  • Sayfa Sayıları: ss.165-191
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu yazıda Yoluna Çıkan Tecavüzcü (Un Violador en tu Camino) performanslarını, kadına yönelik şiddete karşı performansa dayalı bir başka pratik olan One Billion Rising etkinlikleriyle birlikte inceliyorum. Her iki pratik de kamusal alanda bedensel arz-ı endam etme biçimleri, dijital araçlar ve simgesel performansın kesişiminde şekillense de, hem örgütleniş biçimleriyle hem de şiddete ilişkin sözleriyle belirgin biçimde ayrışırlar. Rita Laura Segato’nun “tezini” bedenselleştirerek dünyanın çeşitli meydanlarına taşıyan Yoluna Çıkan Tecavüzcü, şiddeti ve acıyı gösterileştirmeden failleri teşhir etmenin yolunu arar. Performansın hayatta kalanın bedeni için icat ettiği görünürlük ve eyleyicilik biçimleri ile feminist hareket için yarattığı siyasal, estetik ve duygulanımsal olanakları, Türkiye’deki katılımcılarla yaptığım görüşmelerden yola çıkarak soruşturuyorum. 

In this article, I examine Un Violador en tu Camino performances along with the One Billion Rising events, both performance-based practices against violence against women. While both practices are shaped at the intersection of bodily appereance in public space, digital tools, and symbolic performance, they differ in their ways of organization as well as their concominant stances on violence. Un Violador en tu Camino explores the possibilities of exposing the perpetrators without spectacularizing violence and pain through staging the embodied “thesis” of Rita Laura Segato on public spaces around the world. Building on the interviews I conducted with participants in Turkey, I investigate the forms of visibility and agency the performance invents for the survivor’s body as well as the affective and aesthetic possibilities it creates for the feminist movement.