32. Uluslararası Eğitimde Yaratıcı Drama Kongresi, Eskişehir, Türkiye, 13 - 16 Kasım 2024
Doğa kendi içinde düzeni olan, birçok bileşeni ile birbirine bağlı bir sistemler bütünüdür. Bu bütünün erken yaşlarda farkına varılması gelecek nesillerin çevreyi koruma davranışlarının temellerini oluşturması açısından önemlidir. Doğadaki bu bütünlüklü yapının fark edilmesi için çevre eğitimi önemli bir yer tutmaktadır. Çevre eğitiminde ise kullanılan yönteminin çocukları aktif kılan, farklı sonuçları deneyimleyici konuma koyan yöntemler olması sonuçların kalıcılığı, süreklilği açısından değerlidir. Bu bakış açısıyla geliştirilen çalışmanın amacı, okulöncesi öğrencilerine, doğanın içerisindeki ilişkilerle ilgili ve doğanın kendi içindeki düzeni, döngüsü hakkında farkındalık oluşturmak olarak belirlenmiştir. Çalışma grubu Ankara İli Polatlı İlçesinde bir devlet ilkokulunun 5 yaş sınıfındaki on altı çocuktan oluşmuştur. Çalışma temel nitel araştırma şeklinde planlanmıştır. Veri toplama araçları olarak, yedi oturumun ara değerlendirmelerinde ve değerlendirme basamaklarında gerçekleştirilen etkinliklerden yararlanılmıştır. Her bir oturumda elde edilen veriler betimsel analizle çözümlenerek ilgili oturumun kazanımlarıyla ilişkilendirilerek yorumlanıp sonuca varılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın uygulama sürecinde toplam on saat süren yedi oturum gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ulaşılan sonuçlar göz önüne alındığında, öncelikle çocukların drama etkinliğine dahil olmaktan zevk aldıkları görülmüştür. Tüm uygulama sürecine istekli katıldıkları izlenmiştir. Uygulamalardan sonra, çocuklar, “fareler zehirlenirse yılanlar da o fareleri yiyince zehirlenir; bir karga da gelip o yılanı yerse o da zehirlenir.” Ya da “zeytin ağaçları ve incir ağaçları hep olmalı, hep yakın olmalı, yoksa onların dengeleri bozulur, doğanın dengesi bozulur’ gibi cevaplar verdikleri ve dolayısıyla doğanın kendi içerisinde düzeninin ve etkileşiminin olduğunu, doğadaki canlıların birbirlerini etkilediklerini, bu canlıların birbirlerine bağlı bir sistemde yer aldıklarını, insanların sistem üzerindeki olumsuz etkilerini fark ettikleri ve sistemdeki bir canlıda meydana gelen olumsuzlukların uzak yakın bir çok canlıda izlere yol açtığını fark ettikleri gözlenmiştir.