11. Uluslararası İletişim Günleri, İstanbul, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2024, ss.77, (Özet Bildiri)
Bu bildirinin amacı, bazı gazetecilerin hazırlamayı düşündüğü kimi haberler için bilgi toplamak ve kaynak edinmek amacıyla kişisel sosyal medya hesapları kullanmasının gazetecilik mesleğine etkisini çözümlemektir. İnternet teknolojileri ve dijitalleşmenin gazeteciliğe olan etkileri, haber yayın ağının genişlemesi; sosyal medyada yayımlanan içeriklerin haberlerin önüne geçmesi ve gazetecilerin sosyal medya kullanımı gibi çeşitli başlıklarla tartışılmaktadır. Öte yandan, sosyal medya ağlarının kullanım pratiğinin arttığı ve buna paralel olarak gazetecilerin bu ağlardaki etkinliğinin de çeşitlendiği gözlemlenmektedir. Bu çeşitlenme, gazetecilerin kamuoyuyla doğrudan etkileşime geçmesini ve “geribildirim” araçlarının artmasını sağlamakla birlikte haber toplama yöntemlerini de artırmıştır. Herhangi bir kişinin sosyal medyada paylaştığı bilgilerin gazeteciler tarafından habere dönüştürülmesi, bu artışta sık görülen örneklerin başında gelmektedir. Daha az olmakla birlikte görülen başka bir örnek de gazetecilerin kişisel sosyal medya hesaplarından çağrı yaparak bir konuda bilgi ve kaynak kişi talep etmesidir. Belirlenen konuyla ilgili olabilecek kişiler gazeteci tarafından sosyal medya ağlarının “direkt mesaj (DM)” özelliğine davet edilmektedir. Böylesi bir pratik, geleneksel gazetecilik yöntemleri ve değerleri açısından oldukça tartışmalıdır. Çalışmada, gazetecilerin haber yapmak üzere genel kamuoyuna kişisel sosyal medya hesaplarından yaptığı bu tür çağrılardan on örnek belirlenerek ilgili konuların nasıl haberleştirildiği incelenecektir. Ardından söz konusu etkileşimin gazetecilik açısından ne tür olanaklar ve sınırlılıklar yarattığı ve haber içeriklerinin yerleşik habercilik ilkelerine ne derece uyum gösterdiği tartışılacaktır.