Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem 3 ve 6 Öğrencilerinde Afet Bilinci ve İlişkili Faktörler


Irmak Z., Çakıl Z., Çayar S., Koçak C., Çöl M.

7. Uluslararası ve 25. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Antalya, Türkiye, 14 - 17 Aralık 2023, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş-Amaç: Afetler, tıp fakültesi öğrencilerinin gelecekteki hekimlik dönemlerinde karşılaşabilecekleri durumlar olarak kabul edilir. Tıp fakültesi öğrencileri için afet bilinci ve hazırlıkları, afetlerden korunma ve afet durumlarında etkili müdahalede bulunma kapasitelerini artırmak adına büyük bir önem taşır. Bu nedenle, tıp fakültesi öğrencilerinin afetlere karşı bilinçli olmaları, afetlerin sağlık hizmetleri üzerindeki etkilerini anlamaları ve uygun tepkileri verebilmeleri son derece önemlidir. Bu araştırma, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem 3 ve 6 öğrencilerinin afet bilincini ve bu bilinci etkileyen faktörleri değerlendirmeyi amaçlamaktadır.

Gereç-Yöntem: Çalışma, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde Ağustos-Ekim 2023 döneminde kesitsel bir araştırma olarak yürütülmüştür. Fakültemizde dönem 5 öğrencilerine “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi” dersi verildiği için bu dersi alan ve almayan iki grup seçilmek istenmiştir. Ayrıca klinik öncesi ve klinik dönemlerdeki öğrencilerin farkı yansıtılmak istenmiştir. Örneklem büyüklüğü, dönem 3 ve dönem 6 öğrencilerinden oluşan toplam 768 kişilik bir evrende, Epi-İnfo programıyla hesaplanmış ve minimum örneklem hacmi 257 bulunmuş ve gelişigüzel örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya katılmaya onam veren dönem 3’ten 210, dönem 6’dan 142 kişi olmak üzere 352 kişi katılmıştır. Katılımcılara kişisel bilgilere yönelik 20 soruluk anket ve Dikmenli, Y. ve ark. (2018) geliştirdiği 36 madde ve 4 alt faktörden oluşan ‘Afet bilinci algı ölçeği’ Google Forms ile uygulanmıştır. Bağımlı değişken tıp fakültesi öğrencilerinin ölçek puanına göre afet bilinci düzeyleri, bağımsız değişkenler ise yaş, cinsiyet, sınıf, kendisinin veya yakın çevresinin afetlerle karşılaşma durumu, annenin ve babanın eğitim durumu, ailenin gelir durumu, afet eğitimi alma ve afet tatbikatına katılma durumudur. İstatistiksel analizler SPSS 26.0 kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı değerler sıklık, yüzde, ortanca, minimum-maksimum olarak belirtilmiştir. Kategorik değişkenler ki-kare testi ile sürekli değişkenler ise nonparametrik testler (Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis Testi) ile karşılaştırılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden Etik Kurul onayı alınmıştır.

Bulgular: Çalışmaya katılan toplam 352 kişinin %54,4’ü kadındır. Depremle karşılaşma (%48,6’ya karşı %65,7) ve deprem hakkında bilgi sahibi olma (%92,3’e karşı %97,1) dönem 3’lerde anlamlı şekilde fazladır (p<0,05). Okulda afet acil durumu planı varlığından haberdar olmama dönem 3’lerde %80,4 iken dönem 6’da %62,7 olup fark istatiksel olarak anlamlıdır (p<0,001). Buna karşın afet ile ilgili tıp fakültesinde bir eğitim alma durumu %11,4 “evet” yanıtı veren dönem 3’lere göre, %35,9 “evet” diyen dönem 6’larda fazladır (p<0,001). Dönem 3 ve dönem 6 öğrencileri arasında anne-babanın hayatta olması, bilgi almak için kullanılan kaynak, afet ile ilgili tatbikata katılma, afet-acil durum çantasına sahip olma durumu açısından istatiksel olarak anlamlı fark görülmemiştir (p>0,05). Ortanca ölçek puanı dönem 6 öğrencilerinde 153,0 (97-177) olup dönem 3’lerdeki 148,0 (71-180) değerine göre anlamlı yüksektir (p=0,001). Afetle karşılaşanlarla karşılaşmayanlar arasında ölçek puanı açısından istatiksel olarak anlamlı fark yoktur. Bilgi sahibi olunan afet türleri incelendiğinde ortanca değerler; deprem için 150,0 (71-180), sel için 153,0 (87-180), yangın için 151,0 (87-180) ve toprak kayması için 153,5 (97-180) olup bu afet türleri hakkında bilgi sahibi olanların, olmayanlara (sırasıyla ortanca değerleri; 141,0; 147,0 ;147,0; 148,0) göre ölçek puanı anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Afet bilgi kaynağı olarak internet/sosyal medya, televizyon ve kitap kullananlar (sırasıyla ortanca değerler 150,0;151,0;153,0), kullanmayanlara (sırasıyla ortanca değerler 141,0;148,0;149,0) göre daha yüksek puan almıştır (p<0,05). Fakat seminer/eğitim ve radyo açısından anlamlı fark bulunmamıştır. Afet ile ilgili tatbikata katılanların 150,0 (71-180) katılmayanlardan 147,0 (87-174) (p=0,002), tıp fakültesinde afet konusunda eğitim alanların 152,0 (107-178) almayanlardan 149,0 (71-180) (p=0,048) ölçek puanı yüksekti. Okulda afet acil durum planı olmadığını söyleyenler, olduğunu söyleyenlere ve “bilmiyorum” diyenlere göre yüksek puan almıştır (p=0,011). Karşılaşılan afet türü, yaşadığı ülkede afetle karşılaşma hakkında endişeli olma, afet/acil durum çantasına sahip olma, yakın çevresinde afetle karşılaşma ve afet ile ilgili tıp fakültesi haricinde bir eğitim alma açısından ölçek puanları kıyaslandığında anlamlı fark bulunmamıştır.

Sonuç: Sonuç olarak bu çalışmada; afet ile ilgili tatbikata katılanlar, tıp fakültesinde afet eğitimi alanlar daha yüksek afet bilincine sahiptir. Deprem hakkında bilgi sahibi olma dönem 3’lerde fazlayken dönem 6’ların afet bilinci yüksektir. Ayrıca deprem, sel, yangın ve toprak kayması hakkında bilgi sahibi olanların ve afet bilgi kaynağı olarak internet/sosyal medya, televizyon ve kitap kullananların da ölçek puanı yüksek bulunmuştur. Başta tıp fakülteleri olmak üzere tüm eğitim kurumlarında afetler konusunda eğitimler yaygınlaştırılmalı, yüz yüze veya internet/sosyal medya üzerinden tıp öğrencilerine yönelik afet ile ilgili bilgilendirici yayınlar yapılmalı; kurslar, kongreler düzenlenmelidir. Afet tatbikatları belirli aralıklarla yapılmalı ve öğrencilerin de katılımı sağlanmalıdır. Çalışma, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem 3 ve 6 öğrencilerini temsil etmekle birlikte tüm tıp öğrencilerine genellenememesi çalışmanın kısıtlılığıdır.