Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öfke düzeyi ve dürtüsellik davranışlarının incelenmesi


Creative Commons License

Cengiz R., Koçak F., Sunay H.

SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, cilt.16, sa.1, ss.29-38, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin öfke düzeyi ve dürtüsellik ilişkisini etkileyen etkenlerin belirlenmesidir. Çalışmanın evreni Bartın Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören 1200 öğrencidir. Çalışmanın örneklemini kolayda örnekleme yöntemi ile seçilmiş 111 kadın, 372 erkek olmak üzere toplam 483 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Spielberger ve ark., tarafından geliştirilen Sürekli Öfke Ölçeği-Öfke İfade Tarzı Ölçeği ile Whiteside ve Lynam tarafından geliştirilen UPPS Dürtüsel Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Shapiro Wilk testi ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde Pearson Korelasyon Katsayısı, bağımsız grup t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Sonuçlar. 05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Çalışmada öfkenin ve dürtüselliğin hiçbir boyutunun cinsiyete ve gelir grubuna göre farklılık göstermediği ancak hem dürtüselliğin hem de öfkenin yaş ve öğrenim görülen sınıfa göre değişlik gösterdiği tespit edilmiştir. Katılımcıların UPPS Dürtüsel Davranış Ölçeği ve Sürekli Öfke-Öfke İfade Tarzı Ölçeği puanları arasındaki ilişkiye bakıldığında tasarlama eksikliği boyutu ile öfke içe vurumu boyutu ve öfke dışa vurumu ile heyecan arayışı boyutları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak içsel olarak yaşanan bir duygu olarak öfkenin tüm öğrenciler tarafından yaşanabileceği, ancak içe ve dışa dönük öfkeyi ifade ediş biçimi ya da kimin en çok neye öfkelenebileceğinin belirsizlik olduğu ve farklılık gösterebileceği söylenebilir. Bu durum kişilik yapısına göre öfke düzeylerinin dürtüsellikle ilişkisinin değişebileceğini düşündürmektedir.