DİJİTALLEŞME VE MÜZELER: ÇAĞDAŞ MÜZE VE ZİYARETÇİ İLİŞKİLERİNİN KURGULANMASINDA İNTERAKTİF DİJİTAL UYGULAMALAR


Creative Commons License

Yanar A., Güneröz C.

ÜSKÜDAR ÜNIVERSITESI İLETIŞIM FAKÜLTESI Uluslararası İletişim Günleri Dijital Kapitalizm ve İletişim Sempozyumu May 16-18 Mayıs 2023, İstanbul, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2023, sa.79, ss.925-933

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.925-933
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kültüre ve topluma ilişkin yeni fikir ve politikalar müzelerdeki yönetim ve uygulama biçimlerini

(toplama, koruma, sergileme, araştırma ve eğitim) doğrudan etkilemeye ve hatta değiştirmeye

başlamıştır. İçinde bulunulan yüzyıl gereği, dijitalleşme hızı, teknoloji gelişimi ve kullanımına bağlı

olarak müzelerin geleceğe dönük kapsayıcı ve sürdürülebilir bir sergileme ve ziyaretçi katılımı

vizyonunu benimsemeye başladıkları söylenebilir. Dijital müzecilik ve sanal müzecilik uygulamaları,

VR, AR gibi teknolojiye dayalı platformların uygulamaya konulması ve Metaverse uygulamalarının

hayata geçirilmesi klasik müzecilik olgusunu kavramsal bağlamda da değişime uğratmıştır. Müzelerin

sadece somut değil aynı zamanda somut olmayan kültürel mirası da kuşaktan kuşağa yaşatılarak

aktarılması, sürekli şekilde yeniden yaratılması, kültürel çeşitliliğin korunması ve sürdürülmesi,

kültürlerarası diyalog geliştirilmesi, toplulukların kendi kültürel miraslarını koruyabilmeleri amacıyla

alan yaratılması için kültür stratejileri oluşturmaları önemlidir. Somut ve somut olmayan kültürel

mirasın dijital olarak aktarımı hem müze çalışanlarına belgeleme, sergileme ve depolama işlevlerinin

daha kolay uygulayabilme olanağı sağlaması hem de ziyaretçiye dijital olarak yaşayarak öğrenme

deneyimi sunması bakımından önemlidir. Bu bağlamda müze Uluslararası Müzeler Konseyi tarafından

2022 yılının sonunda yenilenen müze tanımı, bu kurumun geleneksel işlevi olan somut ve somut

olmayan mirası araştırıp toplarken yorumlayan bir strateji izlemesi gerektiği üzerine odaklanmaktadır.

Bu işlevleri yerine getirirken ise olabildiğince erişilebilir ve kapsayıcı bir yaklaşımla sürdürülebilirliği

teşvik etmesi beklenmektedir. Dolayısıyla müzelerin erişilebilirlik stratejileri arasında eğitim, keyif,

düşünce ve bilgi paylaşımı için farklı yaş gruplarından ziyaretçilerine çeşitli deneyimler sunmaları ve

iletişimin çeşitli boyutlarını göz önünde bulundurmaları beklenmektedir. Bu erişilebilirlik stratejileri

arasında teknoloji kullanımı en yaygın olanıdır. Müzede teknoloji kullanımının en yaygın biçimi

Türkiye’deki müzelerde de sayıları hızla artan görsel iletişim tasarımı ürünleridir. Müzelerin büyük

bölümü web sitesi ve sanal (görsel) müze uygulamalarını yaygın olarak kullanmaktadır. Bununla birlikte

özellikle dijital göçmenlere yönelik etki vizyon sistemleri, canlı tablo uygulamaları, üç boyutlu bilgi

sistemleri, katmanlı hologramlar, sanal uygulamalar, dokunmatik ekranlar, dijital kitaplar, tematik

simülasyonlar ve sanal atölyeler gibi etkileşimli müze deneyimleri sunulmaktadır. Dijital yerliler için

ise artırılmış gerçeklik ve VR uygulamaları ile müzede Metaverse çalışmaları yeni dijital erişilebilirlik yaklaşımları olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada miras kavramının dijitalleşmesinden başlayarak, dünyada ve Türkiye’deki müzelerde teknolojinin gelişimine paralel olarak uygulanan yaklaşımlar ve örnekler ele alınmaktadır. 

Anahtar Kelimeler: kültürel miras, dijital miras, müzecilik, katılım, müze teknolojileri.