Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem 1 ve 2 Öğrencilerinde Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu ile İlişkili Faktörlerinin Değerlendirilmesi


Koçak C., Uzunkaya T., Ayral M. A., Karamürsel B., Avcı İ. E., Özgün K.

8. Uluslararası Tıp ve Sağlık Bilimleri Kongresi, Baku, Azerbaycan, 27 - 29 Ağustos 2025, cilt.1, ss.1-10, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Baku
  • Basıldığı Ülke: Azerbaycan
  • Sayfa Sayıları: ss.1-10
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), dikkat süresinde kısalma, dürtüsel davranışlar, aşırı hareketlilik gibi semptomlarla kendini gösteren nörogelişimsel bir bozukluktur. Tıp fakültelerinde, DEHB üzerinde etkili olan çok boyutlu faktörleri analiz etmek, hedeflenmiş müdahale ve destek stratejilerinin geliştirilmesi açısından önemlidir. Bu araştırma, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi, İngilizce Tıp Programı dönem 1 ve 2 öğrencilerinde dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ile ilişkili faktörlerinin değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Kesitsel tipteki bu çalışmaya 2024-2025 eğitim yılında, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi, İngilizce Tıp Programı’nda öğrenim gören dönem 1’den 59 ve dönem 2’den 74 kişi katılmıştır. Veri, 21 sorudan oluşan, katılımcıların bilgi, beklenti ve bakış açılarını sorgulayan anket ve 18 maddelik Erişkin Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Kendi Bildirim Ölçeği (ASRS) ile toplanmıştır. Veri analizi SPSS 30 programı kullanılarak yapılmıştır. Anne-babası birlikte olmayanlar, kronik/psikiyatrik hastalığı olanlar, alkol kullananlar, haftada 5 saat üzeri arkadaşlarıyla vakit geçirenler, tıp fakültesi tercihinden pişman olanlar ve fakültedeki başarı durumunu çok kötü/kötü olarak değerlendirenler, günlük 6 saatten fazla internet kullananlar ölçekten anlamlı şekilde daha yüksek skor almıştır (p<0,05). Cinsiyet, sınıf, gelir, anne-baba eğitim durumu, yaşanılan yer, kitap okuma sıklığı ve sigara içme durumu açısından ise anlamlı fark yoktur (p>0,05). Öğrenci destek birimleri, psikolojik danışmanlık hizmetleri ve akademik rehberlik sistemleri ile DEHB riski altındaki bireylerin erken tanınması ve destekleyici müdahalelerin planlanması, akademik başarıyı ve psikolojik iyi oluşu artırmak açısından kritik önem taşımaktadır. Gelecekte yapılacak araştırmalarda farklı fakülteler ve geniş örneklem gruplarıyla daha kapsamlı analizlerin yapılması ve boylamsal çalışmalar ile DEHB’nin akademik yaşam üzerindeki uzun dönemli etkilerinin daha net ortaya konması önerilmektedir.