Belediyeler veya bağlı idarelerce yapılan altyapı hizmetlerinden dolayı söz konusu hizmetlerden yararlanan
gayrimenkullerin değerlerinde artış olmakta ve bu artışın 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu kapsamında çok
düşük bir oranının gayrimenkul maliki gerçek ve tüzel kişilerden alınması ve yatırım giderlerine “harcamalara
katılma payı” adı altında maliklerin de katılması mümkün olmaktadır. Buna ilaveten 3194 sayılı İmar Kanunu
kapsamında uygulama yapılan, ancak ulaşım olanağı bulunmayan parsellerin sahiplerinin de yatırıma
başlamaları ve gerekli hizmetleri alabilmeleri için “teknik altyapı bedeli” ödemeleri de zorunlu olmaktadır. Bu
çalışmada; belediyelerin öz gelirleri içinde yer alan yol, su ve kanalizasyon harcamalarına katılma paylarının
bütçeleri ve vergi gelirleri içindeki payı ile teknik altyapı bedelinin durumu ikincil verilere dayalı olarak
irdelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öncelikle harcamalara katılma payları ile teknik altyapı bedelleri
arasındaki karmaşıklığın giderilmesine, mevcut yasal düzenlemelere uygun işlem yapılmasının kısmen, kapsayıcı
bir yasal değişiklik yapılmasının ise hatırı sayılır şekilde belediyelerin öz gelirinde artışa imkân verebileceği
ortaya konulmuştur.
One of the results of the rise in the value of real estates is infrastructure services provided by municipalities or
affiliated administrations. Due to this increase, real estate owners who benefit from these services must pay
"participation in expenditures" at a low rate under the Law No 2464. Additionally, the owners of the parcels,
which are implemented under the Law No 3194 but don’t have access to transportation, also must pay “technical
infrastructure fee” to start their investment. In this study; the share of municipalities' participation in expenditures
in their budgets and tax revenues and the state of the technical infrastructure cost were examined and as a results,
it has been revealed that municipalities' own revenues can be increased by eliminating the confusion between participation fees and technical infrastructure costs firstly by taking action accordingly with the current
legislations and then by making an inclusive legal change.