MARKA KENT YARATMADA STRATEJİK GİRİŞİMCİLİĞİN ROLÜ


Creative Commons License

Atay Ö., Savaşkan E.

Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt.16, sa.1, ss.96-118, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Günümüzde markalaşmanın getirdiği avantajlar ve yarattığı etkiler bilimsel çalışmalarla desteklenmektedir. Marka kent kavramı, 21. yüzyılda çok sık karşılaşılan kent terimlerinden birisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Marka kent yaratmak için kenti bir cazibe merkezi haline getirmek gerekmektedir. Cazibe merkezi olmak dış yatırımcıları, yerli ve yabancı turistleri kent merkezine çekmek çeşitli stratejik girişimler gerçekleştirerek mümkün olmaktadır. Kentler için bir marka kent olmak idari, iktisadi ve kültürel açıdan çeşitli avantajları da beraberinde getirmektedir. Dolayısıyla işletmeler sahip oldukları sınırlı kaynaklarıyla rekabet üstünlüğü sağlamak için çeşitli fırsat arama davranışları sergilemektedirler. Bu durum işletmeler ve paydaşları açısından maksimum değer sağlamayı zorunlu kılmaktadır. Bu anlamda 2000’li yıllara kadar birbirinden bağımsız olan strateji ve girişimcilik kavramlarının bir araya gelmesiyle ortaya çıkan stratejik girişimcilik; stratejik bir bakış açısıyla girişimci eylemlerde bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, marka kent yaratmada stratejik girişimciliğin rolünün Trabzon ili örneğinde incelenmesidir. Bu araştırma önceki çalışmalardan farklı olarak, marka kent yaratma ve stratejik girişimcilik kavramlarının bir arada değerlendirildiği ve Trabzon ili örneğinde ele alındığı ilk olma özelliği ile literatüre katkı sağlamaktadır. Çalışmada öncelikle marka yaratma süreci, marka kent yaratmada stratejik girişimciliğin rolü kavramsal olarak incelenmiş; kentin stratejik girişimciliğin rolü açısından taşıdığı anlam araştırılmıştır.
Today, the advantages and effects of branding are supported by scientific studies. The concept of brand city is one of the most frequently encountered urban terms in the 21st century. In order to create a brand city, it is necessary to make the city a center of attraction. Being a center of attraction is possible by carrying out various strategic initiatives to attract foreign investors, domestic and foreign tourists to the city center. Being a brand city for cities brings with its various advantages in terms of administrative, economic and cultural aspects. Therefore, businesses exhibit various opportunity-seeking behaviors in order to gain competitive advantage with their limited resources. This situation necessitates providing maximum value for businesses and their stakeholders. In this sense, strategic entrepreneurship, which emerged with the combination of the concepts of strategy and entrepreneurship, which were independent from each other until the 2000s; engages in entrepreneurial actions from a strategic point of view. The aim of this study is to examine the role of strategic entrepreneurship in creating a brand city in the case of Trabzon province. Unlike previous studies, this research contributes to the literature with the feature of being the first in which the concepts of brand city creation and strategic entrepreneurship are evaluated together in the case of Trabzon province. In order to form a basis for the research in the study, first of all, the formation and process of brand creation, brand city creation, the role of strategic entrepreneurship in brand city creation were conceptually examined; The meaning of the city in terms of the role of strategic entrepreneurship has been transferred to the study.