Care Self-Efficacy and Related Factors in Mothers with 1-3 Year Old Children in a Training and Research Hospital


Creative Commons License

Karabulut B., Koçak C., Çöl M.

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, vol.77, no.1, pp.68-74, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Objectives: This study aimed to determine care self-efficacy and related factors in mothers with 1-3 year old children hospitalized in a training and research hospital.

Materials and Methods: In this cross-sectional study, 174 mothers of normally developing children aged 1-3 years who received inpatient treatment between July and December 2022 were included. The “Self-Efficacy Scale in Parenting Skills”, developed by Bob and Emde and validated and reliable in Turkish by Elibol et al. was used to measure the parental self-efficacy of mothers, and the “Personal Information Form” was used to determine sociodemographic characteristics. The forms were filled out by face-to-face interview. Analyzes were made using Student’s t-test, ANOVA and linear regression analysis with the SPSS 26 program.

Results: The average self-efficacy score of the mothers is 206.7±19.3. It was observed that the mother’s graduation from high school or above increased the scale score by 9.87 points compared to being below high school (p=0.005). While increasing the number of people in the family increased the scale score by 3.55 points (p=0.013), the fact that the mother was not working increased it by 6.7 points compared to the working status (p=0.045).

Conclusion: Parental self-efficacy was found to be related to mothers’ educational status, employment status and the number of people in the

family. In order to improve public health, it is important to raise the education level of mothers, educate them on child development and care, and support working mothers.

Amaç: Bu araştırmada, bir eğitim ve araştırma hastanesinde 1-3 yaşında çocuğu yatan annelerde bakım öz yeterliliği ve ilişkili faktörleri belirlemek amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipte olan bu çalışmaya, Temmuz-Aralık 2022 tarihleri arasında yatarak tedavi gören 1-3 yaş normal gelişim gösteren çocukların anneleri arasından, katılmayı kabul eden 174 anne dahil edilmiştir. Annelerin ebeveyn öz yeterliliklerini ölçmek için Bob ve Emde tarafından geliştirilen, Elibol ve arkadaşları tarafından Türkçe geçerlilik ve güvenilirliği yapılan “Anne Babalık Becerilerinde Özyeterlik Ölçeği” ve sosyo-demografik özellikleri belirlemek için “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Formlar yüz yüze görüşme yöntemiyle doldurulmuştur. Analizler SPSS 26 programı ile Student’s t-testi, ANOVA ve lineer regresyon analizi kullanılarak yapılmıştır.

Bulgular: Annelerin öz yeterlilik puan ortalaması 206,7±19,3’tür. Annenin lise ve üzeri mezuniyet durumuna sahip olmasının, lise altı olmaya göre ölçek puanını 9,87 puan artırdığı görülmüştür (p=0,005). Ailedeki kişi sayısının artması, ölçek puanını 3,55 puan artırırken (p=0,013), annenin çalışmıyor olması, çalışma durumuna göre 6,7 puan artırmıştır (p=0,045).

Sonuç: Annelerin eğitim durumu, çalışma durumu ve ailedeki kişi sayısıyla ebeveyn öz yeterliliği ilişkili bulunmuştur. Toplum sağlığının yükseltilmesi açısından annelerin eğitim düzeyinin yükseltilmesi, çocuk gelişimi ve bakımı konusunda eğitilmesi ve çalışan annelerin desteklenmesi önemlidir.