Baudelaire'de Kedinin İşlevi


Kula M. N.

Frankofoni, cilt.44, ss.19-28, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 44
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Frankofoni
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database
  • Sayfa Sayıları: ss.19-28
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kedinin varlığına ayrılmış üç şiirde, şairin bu hayvana olan eğilimini, hayranlığını saptamak mümkündür. Parmakları onu okşadığında zevkten kendinden geçer. Özellikle, gözlerinin güzelliği üstünde durur, derin ve soğuk olarak nitelendirilen bakışını kadınınkiyle karşılaştırır. Taş ve maden gibi soğuk ve tehlikeli bu bakış, manevi yolculuk yapmayı, zamanda ve uzamda bir tür kaçış gerçekleştirmeyi olanaklı kılar. Bazen, kedinin yıkıcı özelliği, olumlu görünümüne karanlık bir hava verir. Şair, tırnaklarını çıkarmaya hep hazır kedi karşısında tedirgin olur. Hayvanın elektrikli ve esnek bedeni, güzel gözleri, sakıncalı kokusu sanatçının çoğu duyusunu altüst eder. Kediyle kadın arasında bir karşılaştırma yaparak, işlevleri değiştirir: Kadın hayvanlaşırken kedi insanlaşır; sonunda, iki varlık birbirine karışır. Bu asil, kutsal ve gizemli hayvan, bayağı dünyadan uzak, şair üzerinde karşı konulamaz bir çekiciliğe sahip olur, içinde âşıkların ve bilginlerin yaşadıkları evin hemen gururu haline gelir. Hem yabani bir kedi, hem evcil bir hayvan olduğundan, güçlü ve uysal gibi iki özelliği olan, bilginin ve zevkin bu dostu, baş eğmez varlığına dikkat çekmek için, şairi, Khaos’la Nyks’in oğlu Erebos’a göndermede bulunmaya zorlar. Gerçek dünyayla sonsuz evren arasında bir bağ kurmayı başaran bu mistik yaratık, usa dayananla usa aykırı olanı yaratım eyleminde birleştirmeyi bilmeyi sanatçıdan ister gibidir. Bazı dizeler, tamamen farklı iki kediyi okuyucuya göstermektedir, biri zamana ve uzama hapsolmuşken, diğeri, kozmosla kaynaşarak bütün sınırlarından kurtulmuştur. Ne olursa olsun, hayvanın üç eylemini göz önünde bulundurmak gerekir: Yargılamak, egemen olmak ve esinlemek. Kedinin olağanüstü bir varlık olduğu kabul edilmelidir. 

Anahtar Sözcükler: Kedi, İki görünümlü varlık, Zevk duyma, Şairin kendinden geçişi, Duyuların kışkırtılması, Kadını andırma, Çift özellik, Aldatıcı görünüş, Kaçış

FUNCTION OF THE CAT FIGURE IN BAUDELAIRE*** In the three poems devoted to the cat figure, it is possible to see the admiration and excitement of the poet towards this animal. He is overwhelmed by pleasure when his fingers caress a cat. He insists on the beauty of its eyes and he compares its gaze, described as deep and cold, to that of a woman. This dangerous and cold gaze like metal and stone allows you to take a spiritual journey and achieve a kind of escape in time and space. Sometimes, the destructive nature of the cat makes an obscure appearance compared to its positive image. The poet feels fear when faced with a cat capable of immediately releasing its claws. The electric and elastic body, the beautiful eyes, the dangerous scent of the animal upset most of the senses of the artist. By making a comparison between the cat and the woman, he changes the roles: the woman is animalized, the cat is humanized; the two beings end up merging. The poet is irresistibly drawn to this noble, sacred and mysterious animal, far from the vulgar world, and all of a sudden, it becomes the pride of the house where lovers and scholars live. This friend of science and lust, having a double character as powerful and gentle, inasmuch as both a wild feline and a domestic animal, urges the poet to make a reference to Erebus, son of Chaos and Night, to highlight his indomitable existence. This mystical creature which makes a connection between the real world and the infinite world seems to invite the artist to know how to unite the rational and the irrational while creating. In some verses, two quite different cats are depicted for the reader, one imprisoned in space and time, the other rescued from all limits by achieving a fusion with the cosmos. In any case, it is necessary to take into consideration the triple function of the animal: to judge, to preside and to inspire. Also, it is essential to accept that the cat is an extraordinary being.

Keywords: Cat, Ambivalent figure, Feeling of pleasure, excitement of the poet, Solicitation of the senses, Analogy with women, Double character, Deceptive appearance, Evasion.