SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, sa.21, ss.19-32, 2023 (Hakemli Dergi)
Sosyal ve Kültürel hayatın dinamiklerinden birisi olan spor, insanın doğa koşulları ile tanışarak ona uyması,
doğada egemen olmaya başlaması ve kendini korumak için tek araç olan vücudunu ve adalelerini geliştirmesiyle
başlamıştır. Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün spora olan ilgisi askeri
öğrencilik yıllarında başlamış, izleyici ve uygulayıcı olarak yaşamı boyunca spor faaliyetlerinin içerisinde yer
almıştır. Özellikle beden eğitimi, binicilik ve atıcılık dallarındaki başarısı, güreş başta olmak üzere cirit, at
yarışları ve deniz sporlarına olan yakın ilgisi nedeniyle, Türk sporunun gelişimine her türlü maddi ve manevi
yardımı yapmaktan çekinmemiştir. Sporun gençlik ve geniş halk kitlesi tarafından benimsemesiyle başarıların
elde edilebileceğini düşünen Atatürk, tüm okullarda beden eğitimini zorunlu kılmış, zeki, çevik ve ahlaklı
gençlerin yetiştirilmesine önem vermiştir. Bu çalışmada, Meşrutiyetten Cumhuriyete spor alanında yaşanan
gelişmeler ele alınmış ve süreçte Mustafa Kemal Atatürk’ün Türk sporuna verdiği destek, Söylev ve Demeçler
başta olmak üzere belgelere dayalı araştırma eserleri ve ikinci el kaynaklar incelenerek ortaya konulmaya
çalışılmıştır.
Sport, one of the dynamics of social and cultural life, begins with humans encountering the natural
conditions, adapting to them, gaining dominance in nature, and developing their bodies and muscles as the only
means to protect themselves. The founder of the Republic of Turkey, Mustafa Kemal Atatürk, developed an
interest in sports during his military student years and remained involved in sports activities throughout his life
as both a spectator and practitioner. Particularly successful in physical education, equestrianism, and
marksmanship, Atatürk did not hesitate to provide financial and moral support to the development of Turkish
sports, thanks to his close interest in wrestling, javelin throwing, horse racing, and water sports. Believing that
success could be achieved through the adoption of sports by the youth and the wider population, Atatürk made
physical education compulsory in all schools and emphasized the importance of nurturing intelligent, agile, and
ethical young individuals. This study examines the developments in the field of sports from the Constitutional
Monarchy to the Republic and aims to reveal Mustafa Kemal Atatürk's support for Turkish sports during this
period by analyzing research works based on documents, speeches, and statements, as well as secondary sources.