Hemşirelik Esasları Dersi Klinik Uygulamasında Hazırlanan Bakım Planlarının Uluslararası Hemşirelik Sınıflandırma Sistemlerine Göre Değerlendirilmesi


Ünal N.

YAŞAM BOYU HEMŞİRELİK DERGİSİ, cilt.5, sa.1, ss.271-285, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: YAŞAM BOYU HEMŞİRELİK DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.271-285
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Hemşirelik sınıflandırma sistemleri, hemşirelik bakımını görünür kılmakta ve hemşireler arasında tutarlı ve evrensel bir dil sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin hemşirelik sürecini öğrendikleri ve bakım planı yapmayı deneyimledikleri ilk alan olan Hemşirelik Esasları dersinin klinik uygulamasında hazırladıkları bakım planlarındaki hemşirelik tanılarını Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli’ne göre tanımlamak ve Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması’na göre değerlendirmektir. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu çalışma retrospektif olarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, bir üniversitenin hemşirelik bölümünde 2021-2022 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Hemşirelik Esasları dersi klinik uygulamasında oluşturulan 143 bakım planı oluşturmaktadır. Bulgular: Öğrenciler toplam 42 farklı North American Nursing Diagnosis Association-I tanısı koymuş ve en sık konulan tanı enfeksiyon riski olmuştur (n=40). Tanıların hangi Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri alanına ait olduğu değerlendirilmiş ve en sık (n=93) beslenme/metabolik örüntü tanılarının yer aldığı belirlenmiştir. Hemşirelik süreci adımlarına uygun hazırlanan 143 bakım planında toplam 375 hemşirelik girişimi belirlenmiş ve en sık uygulanan hemşirelik girişimi (n=30) ilaç yönetimi (2380) olmuştur.                                    Sonuç: Öğrenciler çoğunlukla fizyolojik değerlendirme süreçlerini kullanmışlardır. Hemşirelik bakım planlarında standart terminolojinin kullanılması bütüncül hasta bakımının sürdürülmesine katkı sağlayabilir

Aim: Nursing classification systems make nursing care visible and provide a consistent and universal language among nurses. The study aims to evaluate nursing diagnoses in the Fundamentals of Nursing course clinical practice, which serves as the first area where they learn the nursing process and gain experience in care planning, utilizing the Functional Health Patterns Model, and to asses them according to the Nursing Interventions Classification. Methods: This descriptive study was conducted retrospectively. The sample of the study consists of 143 care plans created during the clinical practice of the Fundamentals of Nursing course in the spring semester of the 2021-2022 academic year at a university's nursing department. Results: The students made a total of 42 different North American Nursing Diagnosis Association-I, and the most common diagnosis was the risk for infection (n=40). Which Functional Health Patterns Model the diagnoses belonged to was evaluated, and it was determined that the most common (n=93) nutrition/metabolic pattern diagnoses were included. A total of 375 nursing interventions in 143 care plans were prepared following the nursing process steps initiative and the most frequently applied intervention (n=30) was medication management (2380).                                                                      Conclusion: Students used mostly physiological assessment processes. Using standard terminology in nursing care plans can contribute to maintaining holistic patient care.