YAŞAM BOYU HEMŞİRELİK DERGİSİ, cilt.5, sa.1, ss.271-285, 2024 (Hakemli Dergi)
Amaç: Hemşirelik sınıflandırma sistemleri,
hemşirelik bakımını görünür kılmakta ve
hemşireler arasında tutarlı ve evrensel bir dil
sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı,
öğrencilerin hemşirelik sürecini öğrendikleri
ve bakım planı yapmayı deneyimledikleri ilk
alan olan Hemşirelik Esasları dersinin klinik
uygulamasında hazırladıkları bakım
planlarındaki hemşirelik tanılarını
Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli’ne göre
tanımlamak ve Hemşirelik Girişimleri
Sınıflaması’na göre değerlendirmektir.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu çalışma
retrospektif olarak yürütülmüştür.
Araştırmanın örneklemini, bir üniversitenin
hemşirelik bölümünde 2021-2022 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Hemşirelik
Esasları dersi klinik uygulamasında
oluşturulan 143 bakım planı oluşturmaktadır.
Bulgular: Öğrenciler toplam 42 farklı North
American Nursing Diagnosis Association-I
tanısı koymuş ve en sık konulan tanı
enfeksiyon riski olmuştur (n=40). Tanıların
hangi Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri alanına
ait olduğu değerlendirilmiş ve en sık (n=93)
beslenme/metabolik örüntü tanılarının yer
aldığı belirlenmiştir. Hemşirelik süreci adımlarına uygun hazırlanan 143 bakım
planında toplam 375 hemşirelik girişimi
belirlenmiş ve en sık uygulanan hemşirelik
girişimi (n=30) ilaç yönetimi (2380) olmuştur. Sonuç: Öğrenciler çoğunlukla fizyolojik
değerlendirme süreçlerini kullanmışlardır.
Hemşirelik bakım planlarında standart
terminolojinin kullanılması bütüncül hasta
bakımının sürdürülmesine katkı sağlayabilir
Aim: Nursing classification systems make nursing care visible and provide a consistent and universal language among nurses. The study aims to evaluate nursing diagnoses in the Fundamentals of Nursing course clinical practice, which serves as the first area where they learn the nursing process and gain experience in care planning, utilizing the Functional Health Patterns Model, and to asses them according to the Nursing Interventions Classification. Methods: This descriptive study was conducted retrospectively. The sample of the study consists of 143 care plans created during the clinical practice of the Fundamentals of Nursing course in the spring semester of the 2021-2022 academic year at a university's nursing department. Results: The students made a total of 42 different North American Nursing Diagnosis Association-I, and the most common diagnosis was the risk for infection (n=40). Which Functional Health Patterns Model the diagnoses belonged to was evaluated, and it was determined that the most common (n=93) nutrition/metabolic pattern diagnoses were included. A total of 375 nursing interventions in 143 care plans were prepared following the nursing process steps initiative and the most frequently applied intervention (n=30) was medication management (2380). Conclusion: Students used mostly physiological assessment processes. Using standard terminology in nursing care plans can contribute to maintaining holistic patient care.