Yönetim ve Çalışma (Online), vol.6, no.1, pp.42-57, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Öz
Bu çalışmanın amacı, üniversitede okuyan lisans
öğrencilerinin okudukları lisans programlarını seçerken kimlerin etkisinde
kaldıklarını ve okudukları bölümün kendilerine ne derece uygun olduğunu
belirlemektir. Toplam 600 üniversite öğrencisinden toplanan verilere göre
öğrenciler okudukları lisans programlarını büyük oranda kendileri seçmiş, bunu
sırasıyla, ailenin isteği, okul psikolojik danışmanının yönlendirmesi ve arkadaş
etkisi izlemiştir. Bulgulara göre erkekler karar verirken arkadaşlarının
etkisinde; kadınlar ise okul psikolojik danışmanının etkisinde daha fazla
kalmışlardır. Öğrencilerin %33.5’i okudukları lisans programının ilgilerine,
%32.8’i kişilik yapılarına, %28.2’si cinsiyetlerine, %24.2’si meslek
değerlerine, %23.5’i aile yapılarına, %21.3’ü ise yeteneklerine çok uygun
olduğunu belirtmişlerdir. Bulgular ayrıca okudukları lisans programlarının
yeteneklerine, kişilik özelliklerine, meslek değerlerine ve cinsiyetlerine
uygun olduğunu belirten erkeklerin aritmetik ortalamasının kızların aritmetik
ortalamasından anlamlı biçimde daha yüksek olduğunu; buna karşın ilgilerine ve
aile yapılarına uygun olduğunu belirten kızların aritmetik ortalamasının
erkeklerden anlamlı biçimde daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur.
Anahtar Sözcükler: Lisans
Programlari, Yetenek, İlgi, Meslek Değerleri, Kişilik
Abstract
The aim of this study is to determine who influence the students when
choosing their undergraduate programs and to what extent they find the
undergraduate program they are studying suitable for them. According to the
data collected from a total of 600 university students, the students chose the
undergraduate programs they studied mainly based on their own decisions,
followed by the wishes of the family, the influence of the guidance teachers
and their friends, respectively. According to the findings, males are mostly
under the influence of their friends when making decisions; females, on the
other hand, were more influenced by the guidance teachers. 33.5% of the
students stated that the undergraduate program they studied was very suitable
for their interests, 32.8% for their personalities, 28.2% for their gender,
24.2% for their career values, 23.5% for their family structure and 21.3% for
their abilities. According to the findings, the arithmetic mean of the males
who stated that the undergraduate programs they studied were suitable for their
abilities, personality traits, career values and gender were significantly higher
than the females; the arithmetic mean of females who stated that they are
suitable for their interests and family structure is significantly higher than
males.
Keywords: Undergraduate Programmes, Aptitude,
Interest, Career Values, Personality