Dijital Diplomasi: Kamu Diplomasisi Çerçevesinden Avrupa Birliği Üye Ülkeleri ve Türkiye Dışişleri Bakanlıkları İnternet Uygulamaları


YAĞMURLU DARA A.

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.7, sa.2, ss.1267-1295, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Makalede dijital diplomasi kavramı ve Avrupa Birliği üye ülkeleri ile Türkiye Dışişleri Bakanlıklarının dijitaldiplomasi etkinlikleri ele alınmıştır. Dijital diplomasi kamu diplomasisinin bir alt başlığı olarak görülmektedir.Dijital diplomasi bilgi iletişim teknolojileri ve sosyal medya aracılığıyla gerçekleşen kamu diplomasi etkinlikleriolarak tanımlanmaktadır. Adı geçen ülkelerin kamu diplomasisi amaçları için internet siteleri ve sosyal medyauygulamaları bulunmaktadır. İnternet uygulamaları bütün olarak devletin yabancı kamuları bilgilendirme vebağlantı kurma amacı ile kullandığı dış politika etkinliklerinin bir parçası olarak yer almaktadır. Makalede, DışişleriBakanlıklarının internet siteleri ve sosyal medya araçları içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiş paylaşımyapılan dil seçenekleri, kullanılan sosyal medya araçları ve etkileşim düzeyi ortaya koyulmuştur. Veriler AvrupaBirliği üye ülkeleri ve Türkiye Dışişleri Bakanlıklarının içeriklerini en fazla İngilizce dilinde paylaştıkları veTwitter’ın en sık kullanılan sosyal medya aracı olduğunu ortaya koymuştur. Etkileşim düzeyi değerlendirilenTwitter içeriklerinde ise diyalog ortamının kurulmadığı, internet uygulamalarının monolog şeklinde tek yönlü bilgiakışı sağlamaya yönelik ve bilgilendirme amacıyla kullanıldığı ortaya çıkmıştır.
In this article digital diplomacy concept is discussed and to understand digital diplomacy; European Union Member States’ and Turkish Ministries of Foreign Affairs’ internet usage are reviewed. Digital diplomacy is considered as a form of public diplomacy. Digital diplomacy can be defined as the sum of information and communication technologies and public media usage for achieving public diplomacy aims. All the countries mentioned above have their web sites and social media applications for public diplomacy purposes. Internet activities as a whole is used to assist in state’s foreign policy positions to inform and engage with foreign audiences. In this article, Ministry of Foreign Affairs internet sites and social media applications were reviewed by content analysis method for language options and list of social media applications together with interaction capacity. The collected data pointed out that the most frequent used language is English for EU member states’ and Turkish Ministry of foreign affair web site content while the most utilised social media application is Twitter. Twitter content reviewed in view of interaction capacity revealed a non dialogue type interaction, resulting in a monologue type one way information flow.