Beykoz Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 04 Mayıs 2023, (Yayınlanmadı)
Bu makale, son
yıllarda Türkiye müzik piyasasını ve eğlence sektörüne etkisi altına alan
90’lar pop çılgınlığını ve bu çılgınlığın nostalji ile alakasını değerlendirmek
üzere hazırlanmıştır. Bu çalışma için pop müzik ve nostalji alanlarında
literatür araştırmaları yapılmıştır ve radyolar, konserler incelenmektedir.
Kültür endüstrisinin 90’lar Türkçe pop müziğini bir meta olarak pazarlaması
90’lara dair duyulan özlem, dönemin tarihsel bağlamı ışığında tartışılmaktadır.
Bu çalışma, 90’lar popun
günümüzde bu kadar gündemde olmasının sebebini nostaljide aramaktadır. Svetlana
Boym’a göre iki nostalji türü vardır: Yeniden kurucu nostalji ve düşünsel
nostalji. Yeniden kurulmuş nostalji "yitir“lmiş evin tarihaşırı bir tarzda
yeniden inşasına teşebbüs ederken, düşünsel nostaljide “özlemin kendisi gelişip
serpilir ve –iştiyakla, ironikçe, çarasizce- eve dönüşü erteler” (2009, s. 20).
Düşünsel nostalji bu çalışmayı ilgilendirmesi açısından önemlidir. 90’larla
aramızdaki ilişki bu minvalde incelenmektedir.
Çalışmada, nostaljinin farklı türleri üzerinde
durulmakta ve bugünkü 90’lar sevgisinin nereden geldiği araştırılmaktadır. Bunu
yaparken 90’lar tarihsel bağlamında ele alınmaktadır. Neden şu an 90’lar
nostaljisi bu kadar revaçtadır sorusuna cevap aranmaktadır. Bu incelenirken hem
müzik hem de nostalji literatüründen faydalanılmaktadır. İkisinin ilişkisi
üzerinde durularak yeni bir perspektif sunmaya çalışan bu çalışma, 90’lar
müziğinin sözlerinde nostaljiye sebep olacak ipuçları da aramaya çalışmaktadır.
90’ların durumu nadir bir durum mu yoksa sürekli farklı şekillerde kendini
belli eden bir trend mi sorularına yanıt aranmaktadır.
90’lar Türkçe pop müzik,
nostaljiyle ilişkisi olması açısından iyi bir örnek oluşturmaktadır. Bu açıdan
bu müzik türüne derin bir bakış sağlayan bu çalışma, niteliksel şekilde
tasarlanmıştır.