Anadolu da Aydınlanma Hareketinin Doğuşu Köy Enstitüleri


Creative Commons License

Aysal N.

ATATÜRK YOLU DERGİSİ, cilt.9, sa.35-36, ss.267-282, 2006 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 35-36
  • Basım Tarihi: 2006
  • Dergi Adı: ATATÜRK YOLU DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.267-282
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Köy Enstitüleri, Cumhuriyet aydınlanmasının eğitim alanındaki en özgün ve en çok ses getiren bir uygulamasıdır. Hazırlıkları 1935'te başlatılıp 1937'de denemesine girişilen enstitülerin, 1940'da yasal bir zemine oturtulduğu görülmektedir. 17 Nisan 1940'da kabul edilen 3803 sayılı Köy Enstitüleri Kanunu'na göre, enstitülerin görevi sadece köy öğretmeni yetiştirmekle sınırlı kalmayıp, öğretmenle birlikte sağlık görevlileri, teknisyenler gibi meslek elemanları yetiştirmekti. Köy Enstitüleri, kuruluş amaçlarının çok üstünde bir başarı göstermişlerdir. Köyün, kırsal alanlarda yaşayanların sorunlarını ortaya koyan ilerici bir kuşağın yetişmesini sağlamışlardır. Bu çalışmamızda Köy Enstitüleri'tıin kuruluş amaçları ve etkinlikleri vurgulanacak, Enstitülerin kapatılmasına yol açan olumsuz propaganda ve eleştiriler üzerinde durulacaktır. 

Village Institutes are the most original and useful practice of Republic

illumination. Preparation of Village Institutes started in 1935 and practices were

began in 1937. In April 17th, 1940, it settled on a legal basement with the low

#3803. Accorditıg to the low, village institutes are not limited otıly to educatiotı of the

teacher for their village, beside the teachers, they also give education for the

medical employees, technicians ete. Village institutes are över successful then their

target of foundation. They also provided the grew a young population to help the

problems of the people who live in country.

We will point out the target of foundation and activities of the Village

institutes, also prevent the criticism and the negative propagandas about to elose of

the village institutes.