Power relations in post-2000 Turkish cinema


Kutlu T.

National Film Studies Symposium, Antalya, Türkiye, 08 Nisan 2022, ss.77-84, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.77-84
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, bugüne kadar iktidar ilişkileri ve sinema hakkında yapılan tartışmalara dayanarak, 2000 sonrası Türkiye sinemasından birtakım örnekler bağlamında sinema ile iktidar ilişkilerinin tezahürü tartışılıp, iktidarın perdeye yansımasının günümüz Türkiye sinemasındaki yeri analiz edilecektir. Bu doğrultuda, iktidar ilişkilerinin 2000 sonrası Türkiye sinemasında gözlemlenebileceğini ortaya koymak için, iktidar ilişkilerini en iyi şekilde temsil eden ve söylemsel olarak birbirine benzeyen filmlere odaklanılmıştır. 2000’li yıllarda çekilen filmler arasından Köksüz (2013), Abluka (2015), Üç Maymun (2008), Gözetleme Kulesi (2012), Sarmaşık (2015), Yuva (2018), Tereddüt (2016), Çoğunluk (2010) adlı filmler, iktidar ilişkilerinin temsilindeki değişimi en belirgin biçimde gösteren filmler olmaları açısından örneklem olarak seçilmiştir. Türkiye sinemasının herhangi bir dönemine ait güç ilişkilerine dair yazılmış eserlerin azlığı ve bu çalışmanın bu alandaki boşluğu dolduracak olması, akademiye katkı sağlamak açısından mühim bir amaçtır. İktidar ilişkileri sinemanın içinde, sinemaya has yöntemlerle temsil edilmektedir. Bunları daha iyi anlamak için görsel veri analizi ve metin analizi birlikte yürütülecektir. 2000’li yıllarda Türkiye’deki değişim, söylem alanının genişlemesiyle ilgilidir. Egemen söylem de karşıt söylem de kendisine yer bulmaktadır. Bu iktidar ilişkilerinin görünür kılınması açısından önem arz etmektedir. Bu dönemde iktidar kavramı siyasal olanla ilişkilendirilmiştir. Öte yandan, bu çalışmada örneklem olarak seçilen filmlerde ailede iktidar, dişil iktidar, doğada iktidar ve toplumda iktidara dair temsiller oluşturulduğu tespit edilmiştir. Ele alınan filmlerde mevcut iktidar ilişkilerinin gerçeğinin görünür kılındığı, sonra da eleştirildiği gözlemlenmiştir., mevcut duruma karşıt söylemler oluşturarak temsil üzerinden bir direniş alanı yaratmıştır. 2000 sonrası Türkiye sinemasında egemen söyleme yer verilirken karşıt söylemlere de yer verildiği gözlemlenmiştir. Anahtar Sözcükler: iktidar ilişkiler, Foucault, Türkiye sineması, sanat sineması