JOURNAL OF HIGHER EDUCATION AND SCIENCE (YUKSEKOGRETIM VE BILIM DERGISI), cilt.14, sa.1, ss.108-117, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada spor bilimleri alanında görev alan akademik personelin örgütsel sosyalleşme sürecinde yaşadıkları deneyimleri, örgütsel
sosyalleşmenin davranışsal ve duyuşsal çıktıları açısından derinlemesine incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın teorik çerçevesi Örgütsel
Sosyalleşme Modeli’ne (ÖSM) dayanmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımındaki çalışma yorumlayıcı paradigmada fenomenolojik desende
tasarlanmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre seçilen 11 akademisyen (3 kadın
ve 8 erkek) araştırmaya gönüllü olarak katılım göstermiştir. Veriler, kişisel bilgi formunun yanı sıra 15 adet açık uçlu soruyu içeren yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada
geçerlik ve güvenirliği sağlamak amacıyla inandırıcılık, aktarılabilirlik, güvenilebilirlik ve doğrulanabilirlik stratejileri temel alınmıştır.
Akademisyenlerin örgütsel sosyalleşmeye yönelik davranışsal çıktılar üzerindeki görüşleri hedeflere ulaşmak için yenilik ve iş birliği
içerisinde olmak ve örgütte kalmak olarak görülürken, duyuşsal çıktılar üzerindeki görüşleri, işe katılım ve içsel iş motivasyonu olarak ifade
edilmiştir. Özellikle akademik sosyalleşme açısından önemli görülen uluslararası organizasyon ve toplantılara katılmada maddi desteklerin
yetersiz kaldığı ve akademik yükselme kriterlerinde düzenlemelere ihtiyaç duyulduğu anlaşılmıştır. Araştırmaya katılan Spor Bilimleri
Fakültesi akademisyenlerinin meslekleri ile bütünleşmelerinin üst düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca akademisyenler tarafından
mesleki gelişim süreçlerinde sosyal olarak doğru etkileşimler içinde kalmanın önemli görüldüğü ifade edilmiştir. Sonuç olarak, örgütsel
sosyalleşmenin mesleki gelişim üzerinde önemli bir rol oynadığı anlaşılmaktadır.
The purpose of this study is to investigate the organizational socialization experiences of the academic staff of the sport sciences in
terms of the behavioral and affective outcomes of organizational socialization. The Organizational Socialization Model (OSM) serves
as the foundation for the study’s theoretical framework. The phenomenological pattern in the interpretative paradigm served as the
foundation for this study’s qualitative research methodology. 11 academicians (3 females and 8 men) were willingly recruited for the
study using the maximum diversity sampling approach, one of the purposeful sampling techniques. A semi-structured interview form
with 15 open-ended questions and personal information questions was used to collect the data. The acquired data were analyzed using a
content analysis method. Validity and reliability were ensured in the study using the credibility, transferability, reliability, and verifiability
methodologies. Academics’ perspectives on affective results for organizational socialization were viewed as intrinsic work motivation and
job engagement, whereas their views on behavioral outcomes for organizational socialization were seen as staying in the organization
and being innovative and collaborating to achieve goals. It has been acknowledged that controls are required in academic advancement
standards and that financial support is insufficient for participation in international meetings and organizations, which are important for
academic socialization. It has been highlighted that the academicians from the Faculty of Sport Sciences who are taking part in the study
are well integrated with their field. Additionally, academics have argued that it’s important to maintain socially acceptable connections
throughout each phase of a professional development process. As a result, it is acknowledged that organizational socialization affects
professional development significantly