Okul Öncesi Dönemde STEM Yaklaşımı ve Bu Yaklaşıma Uygun Fen Etkinlikleri: Sahadan Görüşler


Creative Commons License

Abanoz T., Deniz Ü.

Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.41, sa.1, ss.1-24, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 41 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1-24
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin STEM yaklaşımı ve bu yaklaşıma uygun fen etkinlikleri hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması benimsenmiş, amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesi kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2018-2019 eğitim döneminde, Ankara ili Çankaya ilçesinden orta sosyoekonomik bölgede bulunan okullarda çalışan 24 gönüllü okul öncesi öğretmeninden oluşmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış “Görüşme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin STEM eğitimi hakkında bilgi sahibi olmadıkları, STEM eğitimini bir yöntem olarak tanımladıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin, yapılan fen etkinliklerinin çocukların bilimsel süreç becerilerini desteklediğine, fen eğitiminin yaparak yaşayarak gerçekleştirilen etkinlikler olması nedeniyle öğrenme üzerinde etkili olduğuna yönelik ifadelere yer verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları doğrultusunda, okul öncesi öğretmenlerinin STEM eğitimi konusunda farkındalıklarının artırılması amacıyla önerilerde bulunulmuştur.
In this research, it is aimed to investigate preschool teachers’ views about STEM education and STEM based science education activities. Case study, which is one of qualitative research approaches, was used in the study and study group consists of 24 preschool teachers volunteered to participate in this research from schools in middle income region of Çankaya District of Ankara Province in 2018-2019 educational term. The data were gathered through a semistructured interview form developed by the researchers and experts’ opinions were taken. The obtained data were evaluated by content analysis, one of the qualitative data analysis methods. According to the results of the research, it was determined that the teachers did not have information about STEM education and defined STEM education as a method. It was concluded that the teachers used expressions stating that science activities supported the scientific education had an effect on learning because they were activities performed by doing and experiencing. In line with the findings of the research, suggestions were made to increase the awareness of preschool teachers about STEM.