in: Hemşirelikte Tamamlayıcı ve Alternatif Tedaviler, SEVİL Ümran, ÖZBAŞ Nilgün, ÇOLAKOĞLU KURT Berna, Editor, Akademisyen Kitabevi A.Ş., Ankara, pp.69-86, 2023
Kahkaha yoğun haz veren, kültürler ve diller arasında evrensel bir sosyal
seslendirmedir (1). Kahkaha içinde bir miktar mizah barındırmakla birlikte
kahkaha ve mizah birbirinden farklı kavramlardır. Bu nedenle mizah ve
kahkahayı tanımlamak gerekmektedir. Mizah, olaylara farklı bakış açısıyla
bakabilen, olayları sorgularken insanları gülümseten, gülümsetirken
düşündüren bir anlatım tarzıdır. Mizah insanları güldürebilen her şey ya da
gülmece olarak da tanımlanmaktadır (1, 2 ). Sonucu gülme ya da kahkaha olan
roman, hikâye, alay, eğlenme, şaka, karikatür, gölge oyunları, kukla oyunları,
fıkralar, nükte vb. her şey, mizahın içinde yer almaktadır (1).
Kahkaha, neşe ve mutluluğun duygusal ifadesi olup yüksek sesle gülme
olarak tanımlanır (2). Kahkaha erken çocukluk döneminde ortaya çıkar ve
yaşam boyu devam eder (3). Kahkaha davranışsal olarak oldukça bulaşıcıdır.
Kahkaha sosyal ortamda tetiklenebilir. Başka biriyle birlikteyken gülme
olasılığımız, kendi başımıza olduğumuza göre 30 kat daha fazladır. Ayrıca
kahkaha evrensel bir dil olarak ilişkiler ve duygusal durumlar arasında önemli
bir bağlantı sağlayabilir (4). Kahkaha çok özel bir olgudur. Ne yazık ki zaman
zaman terapötik değeri hafife alınmakta ve kahkahada gizli olan inanılmaz dönüştürücü güç tam anlamıyla kullanılamamaktadır (3). Bir Çin atasözü olan
“Sağlıklı olmak için günde en az 30 kez gülmeniz gerekir” ifadesi gülmenin
sağlık için önemli olduğunu belirtir. Kahkahanın “egonun yokluğu” olduğu,
insanı insanlaştırdığı da söylenir (5).
Mizah ve kahkaha iç içedir, karşılıklı olarak etkilenir, ancak yine de eş
anlamlı değillerdir (6). Kahkaha yogası, içinde bir miktar mizah barındırır
ancak ısınma-el çırpma egzersizleri, nefes egzersizleri ve çocuksu oyunları ve
kahkaha egzersizlerini içerdiği için mizahtan farklıdır (7).