Üniversite Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığının İletişim Yetkinliği ve Aile Uyumu Üzerindeki Etkisi


Ünal N.

Muş Alparslan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.1-10, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Sağladığı kolaylıklarla günlük hayatın vazgeçilmez bir unsuru olan akıllı telefonların aşırı kullanımı kişiyi bağımlı hale getirmektedir. Akıllı telefon kullanımının ve iletişim teknolojilerinin en yaygın kullanıldığı yaş grupları arasında yer alan üniversite öğrencileri, akıllı telefon bağımlılığının olumsuz etkilerinden en çok zarar gören gruplar arasındadır. Bu çalışma üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının iletişim yeterliliği ve aile uyumu üzerindeki etkilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırmanın örneklemini, bir vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri ve sosyal bilimler alanında öğrenim gören 317 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri Katılımcı Bilgi Formu, Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği-Kısa Formu (ATBÖKF), Kişilerarası İletişim Yetkinliği Envanteri (KİYE) ve Aile Uyumu Ölçeği-Kısa Formu (AUÖ-KF) ile toplanmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 20,56±3,19'dur. Öğrencilerin ATBÖ-KF puan ortalamaları ortalamanın altında (31,18±9,79), KİYE (56,81±7,15) ve AUÖ-KF puan ortalamaları (20,27±4,84) ise ortalamanın üzerindedir. Akıllı telefon kullanım süresi fazla olanların ATBÖ-KF puan ortalaması, sosyal bilimler okuyanların, sigara içenlerin, hobisi olanların KİYE puan ortalamaları yüksek iken, sağlık bilimleri öğrencilerinin ve alkol kullanmayanların AUÖ-KF puan ortalaması yüksektir (sırasıyla: p<0.001, p<0.001, p=0.008, p=0.012, p=0.019, p=0.008). Çalışma sonucunda ATB ölçek puan ortalamalarına göre öğrencilerde akıllı telefon bağımlılığı saptanmamakta, ayrıca akıllı telefon bağımlılığı ile iletişim yetkinliği ve aile uyumu arasında ilişki bulunmamaktadır (sırasıyla: r= -0.053, r= -0.093). Tek bir üniversitede yürütülen bu çalışmanın daha büyük örneklem gruplarında yinelenmesi önerilmektedir.

The excessive use of smartphones, an indispensable element of daily life due to the convenience it provides, can lead to addiction. University students, who are among the age groups where smartphones and communication technologies are most common, are among the groups most affected by the negative effects of smartphone addiction. The study aims to determine the effects of smartphone addiction on communication competence and family harmony among university students. The sample of this descriptive and cross-sectional study consists of 317 students enrolled in health sciences and social sciences programs at a private, non-profit university. The Participant Information Form, the Smartphone Addiction Scale-Short Version (SAS-SV), the Interpersonal Communication Competence Scale (ICCS), and the Family Harmony Scale-Short Form (FHS-SF) were used for gathering the data. The mean age of the students is 20.56±3.19 years. The students' SAS-SV mean scores (31,18±9,79) are below the average level, while their ICCS (56,81±7,15) and FHS-SF mean scores (20,27±4,84) are above the average. While the mean SAS-SV score of those who use smartphones is high, the mean score of ICCS of those who study social sciences, who are smokers and who have hobbies is high, while the mean score of FHS-SF of the health sciences students and the students who do not consume alcohol is high (respectively: p<0.001, p<0.001, p=0.008, p=0.012, p=0.019, p=0.008). According to the results of this study, smartphone addiction was not detected in students according to SAS-SV scale mean scores, and there was no relationship between smartphone addiction, communication competence and family harmony (respectively: r= -0.053, r= - 0.093). This study, conducted at a single university, requires to be done with a bigger sample size.