Spor Bilimlerinde İletişim, Azmi Yetim ve Recep Cengiz, Editör, Nobel Bilimsel Eserler, Ankara, ss.101-122, 2022
İnsan, yaradılışı nedeni ile tek başına yaşayamaz. Varlığını sürdürebilmek için
geçmişten bu yana sürekli diğer insanlara her zaman ihtiyaç duymuştur. Diğer
insanlarla birlikte olabilmenin en önemli aracı ise iletişimdir. İletişim, insanların
toplumsallaşmalarının bir sonucu olarak ortaya çıkmaktadır (1). Toplumda ya da
kurumda bireyin kendisinden önce uygulanan kuralları öğrenmesi, değer ve
inançları sahiplenmesi ve bunlar doğrultusunda kendine verilen rolleri öğrenmesi
ve oynaması yani toplumsallaşması yalnızca iletişimle gerçekleşir. İletişim kişiler
arası ilişkilerin, yani insan ilişkilerinin, her alanını, kurumları ve giderek toplumları
yaratan ve bir arada tutan “harç” işlevi görmektedir (2). Bu nedenle iletişim, var
olmak ve yaşamak için beslenmek kadar doğal ve kaçınılmazdır. Kendimizi,
çevremizi, ait olduğumuz toplumu anlamamız için etkin iletişim şarttır.
Günümüzde ortaya çıkan başta kişiler arası ilişkilerdeki sorunlar ve bu sorunlara
bağlı ortaya çıkan pek çok psikolojik bozukluğun temelinde iletişim becerilerindeki
eksikliğin yattığı söylenebilir. İletişim sistemini sağlıklı bir biçimde
gerçekleştiremeyen hiçbir kurumun süreklilik şansı olmamaktadır. Çünkü açık
sistem olan kurumların dış çevrelerinden sürekli girdi almaları ve aynı çevreye
çıktı vermeleri gerekmektedir. Bu da çevreyle etkileşim kurarak mümkün olabilir.
Özellikle de bu durum sporun gerçekleştiği ortamlarda daha da belirginleşir.
Örneğin bir futbol müsabakasında iletişimin varlığı oldukça önemlidir. Aksi durum
sporculara zarar verebildiği gibi skoru ve takımları da olumsuz etkileyebilir. Bu
itibarla kişiler arasındaki iletişim kapsamında özellikle de saha içerisinde; sporcu antrenör, sporcu-hakem, antrenör-hakem gibi farklı rollerdeki elemanların karşılıklı
iletişimleri takımın başarısını olumlu ya da olumsuz etkileyebilir. Öyle ki spor
kulüplerinin çalışanları (teknik direktör, antrenör, sporcu ve diğer görevliler) ile
sağladığı iç iletişim ve dış müşterileri oluşturan kulüp taraftarları arasında kurulan
iletişimin biçimi, iletişim anlayışı ve iletişimde kullanılan kanallar kurum
kimliğinin şekillendirilmesi ve anlam kazanmasında büyük bir öneme sahiptir. Bu görüş ve düşünceler çerçevesinde bu bölümde, iletişimin futbolda (Hakem,
Antrenör, Sporcu ve Taraftar Boyutlarıyla) saha içi yönetim ve
organizasyonundaki öneminden söz edilmektedir.