Saha İçi Yönetim ve Organizasyonda İletişim


Sunay H.

Spor Bilimlerinde İletişim, Azmi Yetim ve Recep Cengiz, Editör, Nobel Bilimsel Eserler, Ankara, ss.101-122, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Nobel Bilimsel Eserler
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.101-122
  • Editörler: Azmi Yetim ve Recep Cengiz, Editör
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsan, yaradılışı nedeni ile tek başına yaşayamaz. Varlığını sürdürebilmek için geçmişten bu yana sürekli diğer insanlara her zaman ihtiyaç duymuştur. Diğer insanlarla birlikte olabilmenin en önemli aracı ise iletişimdir. İletişim, insanların toplumsallaşmalarının bir sonucu olarak ortaya çıkmaktadır (1). Toplumda ya da kurumda bireyin kendisinden önce uygulanan kuralları öğrenmesi, değer ve inançları sahiplenmesi ve bunlar doğrultusunda kendine verilen rolleri öğrenmesi ve oynaması yani toplumsallaşması yalnızca iletişimle gerçekleşir. İletişim kişiler arası ilişkilerin, yani insan ilişkilerinin, her alanını, kurumları ve giderek toplumları yaratan ve bir arada tutan “harç” işlevi görmektedir (2). Bu nedenle iletişim, var olmak ve yaşamak için beslenmek kadar doğal ve kaçınılmazdır. Kendimizi, çevremizi, ait olduğumuz toplumu anlamamız için etkin iletişim şarttır. Günümüzde ortaya çıkan başta kişiler arası ilişkilerdeki sorunlar ve bu sorunlara bağlı ortaya çıkan pek çok psikolojik bozukluğun temelinde iletişim becerilerindeki eksikliğin yattığı söylenebilir. İletişim sistemini sağlıklı bir biçimde gerçekleştiremeyen hiçbir kurumun süreklilik şansı olmamaktadır. Çünkü açık sistem olan kurumların dış çevrelerinden sürekli girdi almaları ve aynı çevreye çıktı vermeleri gerekmektedir. Bu da çevreyle etkileşim kurarak mümkün olabilir. Özellikle de bu durum sporun gerçekleştiği ortamlarda daha da belirginleşir. Örneğin bir futbol müsabakasında iletişimin varlığı oldukça önemlidir. Aksi durum sporculara zarar verebildiği gibi skoru ve takımları da olumsuz etkileyebilir. Bu itibarla kişiler arasındaki iletişim kapsamında özellikle de saha içerisinde; sporcu antrenör, sporcu-hakem, antrenör-hakem gibi farklı rollerdeki elemanların karşılıklı iletişimleri takımın başarısını olumlu ya da olumsuz etkileyebilir. Öyle ki spor kulüplerinin çalışanları (teknik direktör, antrenör, sporcu ve diğer görevliler) ile sağladığı iç iletişim ve dış müşterileri oluşturan kulüp taraftarları arasında kurulan iletişimin biçimi, iletişim anlayışı ve iletişimde kullanılan kanallar kurum kimliğinin şekillendirilmesi ve anlam kazanmasında büyük bir öneme sahiptir. Bu görüş ve düşünceler çerçevesinde bu bölümde, iletişimin futbolda (Hakem, Antrenör, Sporcu ve Taraftar Boyutlarıyla) saha içi yönetim ve organizasyonundaki öneminden söz edilmektedir.