T.C. UFUK ÜNİVERSİTESİ II. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ YAPAY ZEKÂ VE SOSYAL BİLİMLER, Ankara, Türkiye, 3 - 05 Mayıs 2023
21. yüzyılı bir önceki yüzyıldan ayıran unsurlardan biri yapay zekânın üretim süreçlerine dâhil
olması ve işgücünün “akıllı fabrikalar”da çalışmaya başlamasıdır. Teknolojik gelişmelerin
işgücünü işsiz bırakacağı korkusu ve tartışmaları 18. yüzyıldan günümüze farklılıklar gösterse de
devam etmiştir. Üretimde ihtiyaç duyulan niteliklere göre işgücü piyasasında kimi işgücünün
işsiz kaldığı tarihsel bir gerçektir. Bunun yanında yeni ihtiyaçlara uygun işgücünün istihdamında
artış da görülmüştür. Günümüzde ise, yapay zekânın henüz sorun çözmede yeterli olmadığı
üretim alanlarında sosyal becerileri yüksek işgücünün istihdamına ihtiyacın artacağı
öngörülmektedir. Bu çalışmada işgücünün sosyal beceri edinme süreçleri ile sosyal ve duygusal
beceri (soft skills) gerektiren işlerdeki artışın işgücü üzerindeki olumlu/olumsuz etkileri
sosyoekonomik yönleri ile değerlendirilecektir. Çalışmada mevcut yerli ve yabancı literatürden
yararlanılarak yapay zekâ çağında işgücünün istihdam olanakları tartışılacaktır.
One element that distinguishes the twenty-first century from the previous century is the inclusion
of artificial intelligence in the production processes and the workforce starting to work in “smart
factories”. The fear and discussions that technological developments will leave the workers
unemployed have continued, although differing from the eighteenth century to the present. It is a
historical fact that some force has been unemployed in the labor market according to the
qualifications needed for production. In addition, there has been an increase in the employment of
the labor force suitable for new needs. Today, it is predicted that the demand for workers with
high social skills will increase in production areas where artificial intelligence is not yet sufficient
to solve problems. This study will evaluate the soft skill acquisition processes of the workforce
and the positive/negative effects of the increase in jobs that require social and emotional skills
(soft skills) on employees with their socioeconomic aspects.
In the study, employment opportunities in the workforce in the age of artificial intelligence will
be discussed using the existing literature.