Akıllı Fabrikalarda Yeni İşgücü İhtiyaçları: Sosyal Beceri Tartışmaları


Doğan E. T.

T.C. UFUK ÜNİVERSİTESİ II. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ YAPAY ZEKÂ VE SOSYAL BİLİMLER, Ankara, Türkiye, 3 - 05 Mayıs 2023

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

21. yüzyılı bir önceki yüzyıldan ayıran unsurlardan biri yapay zekânın üretim süreçlerine dâhil olması ve işgücünün “akıllı fabrikalar”da çalışmaya başlamasıdır. Teknolojik gelişmelerin işgücünü işsiz bırakacağı korkusu ve tartışmaları 18. yüzyıldan günümüze farklılıklar gösterse de devam etmiştir. Üretimde ihtiyaç duyulan niteliklere göre işgücü piyasasında kimi işgücünün işsiz kaldığı tarihsel bir gerçektir. Bunun yanında yeni ihtiyaçlara uygun işgücünün istihdamında artış da görülmüştür. Günümüzde ise, yapay zekânın henüz sorun çözmede yeterli olmadığı üretim alanlarında sosyal becerileri yüksek işgücünün istihdamına ihtiyacın artacağı öngörülmektedir. Bu çalışmada işgücünün sosyal beceri edinme süreçleri ile sosyal ve duygusal beceri (soft skills) gerektiren işlerdeki artışın işgücü üzerindeki olumlu/olumsuz etkileri sosyoekonomik yönleri ile değerlendirilecektir. Çalışmada mevcut yerli ve yabancı literatürden yararlanılarak yapay zekâ çağında işgücünün istihdam olanakları tartışılacaktır. 

One element that distinguishes the twenty-first century from the previous century is the inclusion of artificial intelligence in the production processes and the workforce starting to work in “smart factories”. The fear and discussions that technological developments will leave the workers unemployed have continued, although differing from the eighteenth century to the present. It is a historical fact that some force has been unemployed in the labor market according to the qualifications needed for production. In addition, there has been an increase in the employment of the labor force suitable for new needs. Today, it is predicted that the demand for workers with high social skills will increase in production areas where artificial intelligence is not yet sufficient to solve problems. This study will evaluate the soft skill acquisition processes of the workforce and the positive/negative effects of the increase in jobs that require social and emotional skills (soft skills) on employees with their socioeconomic aspects. In the study, employment opportunities in the workforce in the age of artificial intelligence will be discussed using the existing literature.