Halk Sağlığı Araştırma ve Uygulamaları Dergisi, cilt.3, sa.2, ss.121-131, 2025 (Hakemli Dergi)
Başarısızlık yaşama korkusunun, yüksek kaygı düzeyleri, kendinden şüphe duyma ve daha düşük öz değerlendirme gibi çok sayıda zararlı etkisi vardır. İmpostor fenomeninde, başarılı bireyler, başarılarını içselleştiremeyerek yeteneklerinin nesnel kanıtlarını göz ardı etme eğiliminde olup başarıları dışsal birtakım değişkenlerle açıklarlar ve bu durumun açığa çıkacağına yönelik korku yaşarlar. Bu çalışmada, bir tıp fakültesi 3. sınıf öğrencilerinde kliniğe geçişte başarısızlık yaşama korkusu ve impostor fenomeni yaşama durumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, kesitsel olup Türkçe programından 178, İngilizce programından 39 olmak üzere 217 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri; sosyodemografik özellikler ve klinik eğitimde karşılaşılabilecek durumlara yönelik korkuları değerlendiren 22 soruluk anket ile Clance Impostor Phenomenon Scale’in (CIPS) Türkçe’ye uyarlanmış 17 maddelik formuyla toplanmıştır. CIPS skoru arttıkça impostor fenomeni düzeyi yükselmektedir. Analizler SPSS 30 kullanılarak yapılmıştır. CIPS ortalama skoru 42,2±14,8’dir. Türkçe tıp öğrencilerinin skoru 40,3±14,5 iken, İngilizce tıp öğrencilerinin skoru anlamlı şekilde yüksek olup 50,5±13,7’dir (p<0,001). Kadınların erkeklerden (p:0,019), fiziksel aktivite sıklığı haftada en fazla 30 dk olanların 4-6 saat olanlardan (p:0,008), kronik/psikiyatrik hastalığı olanların olmayanlardan (p:0,018), Türkiye’de sağlık hizmetlerini ‘orta’ olarak değerlendirenlerin ‘kötü/çok kötü’ değerlendirenlerden (p:0,014), tıp tercihinden pişmanlık duyanların duymayanlardan (p:0,016), aylık ele geçen para 4250 TL’den az olanların 4250-8500 TL ile 8500 TL’den fazla olanlardan ölçek skorları yüksektir (p<0,05). CPR yapma ve enfeksiyon kapma dışındaki klinik beceri ve durumlardan ‘fazla/çok fazla’ korktuğunu ifade edenler, ölçekten daha yüksek skor almıştır (p<0,05). İngilizce programda öğrenim görmek, kadın olmak, düşük gelir, kronik/psikiyatrik hastalık varlığı, düşük fiziksel aktivite, tıp tercihinden pişmanlık CIPS skorlarını artıran faktörler olarak belirlenmiştir. Klinik becerilerden daha fazla korku duyanların da skorları yüksek bulunmuştur. Klinik döneme geçiş sürecinde yaşanılan ‘başarısız olma’ korkusu kendini yetersiz görme hissine ve profesyonel kimliğin oluşumunda belirsizliklere neden olabilir. Öğrencilerin yalnızca bilişsel değil, psikolojik ve sosyal yönden de desteklenmesi mesleki doyumlarını ve akademik performanslarını sürdürülebilir kılmak adına önem taşımaktadır. Özellikle yüksek risk grubunda yer alan bireyler, hedeflenmiş programlarla desteklenmelidir. Ayrımcılık karşıtı farkındalık eğitimleri gibi cinsiyet eşitliğini güçlendiren politikalar, kadın öğrencilerin mesleki kimliklerini sağlıklı şekilde geliştirebilmelerine yardımcı olabilir. Düzenli fiziksel aktivite gibi koruyucu faktörlerin teşvik edilmesi, ruh sağlığı açısından faydalı olabileceğinden, üniversiteler bünyesinde öğrencilerin erişebileceği spor ve sağlıklı yaşam programları yaygınlaştırılmalıdır.
Fear of failure has numerous detrimental effects, such as higher levels of anxiety, self-doubt and lower self-evaluation. In the impostor phenomenon, successful individuals tend to disregard objective evidence of their abilities by failing to internalize their success, explaining it in terms of external variables and fearing that this will be revealed. The aim of this study was to evaluate the fear of failure and the imposter phenomenon experienced by third-year medical students during the transition to the clinic in a medical faculty. The study was cross-sectional and was conducted with 217 students, 178 from the Turkish program and 39 from the English program. Data were collected with a 22-item questionnaire assessing sociodemographic characteristics and fears of situations that may be encountered in clinical education and a 17-item form of the Clance Impostor Phenomenon Scale (CIPS) adapted to Turkish. The higher the CIPS score, the higher the level of impostor phenomenon. Analyses were performed using SPSS 30 program. The mean CIPS was 42.2±14.8. The score of Turkish medical students was 40.3±14.5, while the score of English medical students was significantly higher at 50.5±13.7 (p<0.001). Scale scores were higher for women than men (p:0.019), for those with a maximum physical activity frequency of 30 minutes per week than for those with 4-6 hours (p:0.008), for those with chronic/psychiatric diseases than for those without (p:0.018), for those who evaluated health services in Turkey as 'average' than for those who evaluated them as 'bad/very bad' (p:0.014), for those who regretted their choice of medical school than for those who did not (p:0.016), and for those whose monthly income was less than 4250 TL than for those with 4250-8500 TL or more than 8500 TL (p<0.05). Those who stated that they were ‘much/too much' afraid of all clinical skills and situations except performing CPR and getting an infection scored higher on the scale (p<0.05). Studying in an English-language medical program, being female, low income, presence of chronic/psychiatric illness, low physical activity, and regretting the choice of medical school were found to be factors that increased CIPS scores. Those who were more fearful of clinical skills were also found to have higher scores. Fears of 'failure' experienced during the transition to the clinical period may cause a feeling of inadequacy and uncertainty in the formation of professional identity. It is important to support students not only cognitively but also psychologically and socially in order to sustain their professional satisfaction and academic performance. In particular, high-risk individuals should be supported with targeted programs. Policies that reinforce gender equality, such as anti-discrimination awareness trainings, can help female students develop their professional identities in a healthy way. As promoting protective factors such as regular physical activity can be beneficial for mental health, universities should expand sports and healthy living programs accessible to students.