MUHASEBE ÖĞRETİMİNDEMANTIKSAL-MATEMATİKSELZEKÂNIN AKADEMİK BAŞARIÜZERİNDEKİ ETKİSİ


ÜNAL İ. H., ÖZDEMİR F. S.

Muhasebe ve Denetime Bakış, cilt.20, sa.60, ss.133-154, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 20 Sayı: 60
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Muhasebe ve Denetime Bakış
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.133-154
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İktisadi ve idari bilimler alanında öğrenim gören öğrenciler, muhasebe derslerindeki başarısızlıkları hakkındaki özdeğerlendirmelerinde; dersin matematiksel bir ders olduğunu, öğrenim geçmişlerinin muhasebe öğrenimini desteklemediğini; bu nedenle başarısız olduklarını ifade etmektedirler. Bu çalışmanın amacı da lisans öğreniminde muhasebe dersini ilk defa alan öğrencilerin ilk ders dönemi sonundaki akademik başarıları üzerinde yine lisans öğrenimleri sırasında almış oldukları matematik dersindeki akademik başarılarının ve çoklu zekâ bileşenlerinden biri olan mantıksal-matematiksel zekâ bileşenlerinin etkisini değerlendirmektir. Çalışmanın sınırları dahilindeki anakütlesini 332 öğrenci oluşturmaktadır. Anakütleden anket yoluyla 180 geçerli geri dönüş sağlanabilmiştir. Yüzde 95 anlam düzeyi (güven aralığında) yüzde 5 hata payı uygulandığında 180 gözlemden oluşan örneklem büyüklüğü, anakütleyi temsil için gerekli olan 178 sayısının üzerindedir. Elde edilen sonuçlara göre, çoklu zekâ kuramı özelinde öğrencilerin yatkın oldukları zekâ bileşenine göre ayrılan gruplar arasında muhasebe başarısı bakımından anlamlı bir farklılık söz konusu değildir. Ayrıca öğrencilerin mantıksal-matematiksel zekaya olan yatkınlıklarının ve matematik başarılarının muhasebe başarı durumları üzerinde yordama gücünün düşük olduğu tespit edilmiştir. Bu da göstermektedir ki, veri koşullar altında, öğrencilerin muhasebe dersindeki akademik başarılarının/başarısızlıklarının, iddia ettikleri gibi, temel bir bilim olan matematik dersindeki akademik başarıları ile ilgisi olduğunu söylemek mümkün değildir.
Students who studies in the field of economics and administrative sciences are stated that the ac counting course is a mathematical course, and their study past does not support accounting educationin their self-evaluations about their failures in accounting lessons. The purpose of the research is toshow whether the success of the students who took the accounting course for the first time is relatedto the academic success of the mathematics course they had taken before and logical-mathematicalintelligence which is one of the multiple intelligences. The universe of study which in frontiers ofthe research is 332 students. Survey application provided 180 students with valid feedback from theuniverse of study. The sample size is 180 samples and it is above 178; the number required for uni verse representation with 95 percentage significance level (confidence interval) and 5 percentage errormargin. According to the obtained results, there is no significant difference in accounting successesbetween the groups that are classified according to their tendency to intelligence types of students. Inaddition, it has been determined that students’ predisposition to logical-mathematical intelligence andtheir mathematics achievement have low predictive power on their accounting success. This showsthat, under data conditions, it is not possible to say that students’ academic achievements / failures inaccounting lessons are related to their academic achievements in mathematics, which is a fundamentalscience, as they claim.