Türkiye ile Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada’daki bazı üniversitelerde uygulanan spor yöneticiliği lisans eğitim programlarının karşılaştırmalı incelenmesi


Creative Commons License

Sunay H.

SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, cilt.16, sa.3, ss.166-186, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Çalışmanın amacı, Türkiye ile ABD ve Kanada’daki bazı üniversitelerde uygulanan spor yöneticiliği lisans eğitim programlarının içerik kategorilerini karşılaştırarak incelemek ve analiz ederek değerlendirmektir. Bu çalışmanın Türkiye, ABD ve Kanada’dakispor yöneticiliği eğitimi lisans programlarının benzerlik ve farklılarını araştırıp ulkemizdekigeliştirilen programlara katkıda bulunacağı düşünülmektedir.İncelenen üniversitelerin spor yöneticiliği lisans eğitim programları, (NASPE)National Association of Sport and Physical Education) ile NASSM (North American Society for Sport Management) tarafından spor yöneticiliği eğitimi veren standartlaştırılmış programlarla karşılaştırılmıştır. Çalışmanın evreni, Türkiye’de spor yöneticiliği lisans programı uygulayan 46 üniversitenin lisans programları ile ABD’de 411 ve Kanada’da 14 üniversite tarafından uygulanan spor yöneticiliği programlarıdır. Örneklem olarak Türkiye’den 20, ABD’den 24 ve Kanada’dan 5üniversitenin spor yönetimi lisans programları incelenerek içerik kategorileri analiz edilmiştir.Çalışmada, karşılaştırmalı eğitim yaklaşımlarından “Tanımlayıcı Yaklaşım” ve “Yatay Yaklaşım” uygulanmıştır. Tanımlayıcı yaklaşımda konu ile ilgili literatür incelenir, eğitim sistemleri arasındaki benzerlikler ve farklılıklar karşılaştırılır. Yatay Yaklaşımda ise eğitim sistemindeki tüm boyutlar ayrı ayrı ele alınmaktadır. Çalışmada Türkiye, ABD ve Kanada’da üniversitelerde uygulanan spor yöneticiliği lisans eğitim programları karşılaştırılmıştır. İncelenen programlara ilişkin dersler tek tek belirlenerek içerik kategorilerine ayrıştırılmıştır. Analiz; Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) “Spor Bilimleri” alanı için belirlediği Anabilim Dalı esası dikkate alınarak yapılmıştır. Buna göre program analizleri; Genel Kültür, Hareket ve Antrenman, Spor Sağlık, Sporda Psiko-Sosyal Alanlar ile Spor Eğitimi ve Spor Yönetimi Alanları dikkate alınarak gerçekleştirilmiştir. Sonuçta, Türkiye’de üniversiteler tarafından uygulanan spor yöneticiliği eğitimi programlarının birbirleriyle az da olsa uyumlu olduğu ve incelenen Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada’daki bazı üniversitelerin programları ile karşılaştırıldığında programların içerik kategorilerinin Türkiye’deki spor yöneticiliği programlarıyla benzerlik gösterdiği saptanmıştır.