Okul öncesi dönem öz düzenleme becerilerinde kardeş etkisi


Saraç S., Abanoz T., Gülay Ogelman H.

4. Uluslararası Eğitim ve Değerler Sempozyumu, Karabük, Türkiye, 24 - 26 Aralık 2020, ss.266-267

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Karabük
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.266-267
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özdüzenleme, en geniş anlamıyla, bireyin bir amaca ulaşmak ve/veya belirli bir durumda beklenen bilişsel ve sosyal beklentileri karşılayabilmek amacıyla dikkatini, bilişini, duygularını ve davranışlarını izleme ve yönetme becerisi olarak tanımlanmaktadır (Bell & Calkins, 2012). Yaşamın ilk yıllarında gelişmeye başlayan özdüzenlemeyi etkileyen birçok değişken bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının özdüzenleme becerilerinin kardeş değişkenleri açısından incelenmesidir. Araştırmada, kişisel bilgi formu ile 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Özdüzenleme Becerileri Ölçeği (Öğretmen Formu) (İvrendi ve Erol, 2018) kullanılmıştır. Ölçeğin engelleyici kontrol, dikkat ve çalışma belleği olmak üzere üç alt boyutu, kardeş sayısı doğrultusunda incelenmiştir. Çalışma grubunda, Türkiye’de 10 farklı şehirde bulunan özel okul öncesi kurumlara devam eden 48-72 aylık (M= 63.902; SS: 6.353) olan 2822 çocuk katılmıştır. Çocukların tamamı yüksek SED ailelerden gelmekte ve normal gelişim özellikleri göstermektedir. Araştırmanın sonuçlarına göre engelleyici kontrol alt boyutunda tek çocuk olanlar (M= 34.039; SS= 5.186) ile kardeşi olanlar (M= 33.306; SS= 5.618) arasında tek çocuk olanların lehine anlamlı fark olduğu görülmüştür; t( 820)=2767.152, p=.000. Benzer şekilde çalışma belleği alt boyutunda tek çocuk olanlar (M=22.761; SS=2.928) ile kardeşi olanlar (M=22.507; SS=3.058) arasında olmayanların lehine istatistiki olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür (t(2820)= 2.250, p=.025). Dikkat alt boyutu açısından ise tek çocuk olan ve olmayanlar arasından anlamlı fark olmadığı görülmüştür. Sadece kardeşi olan çocuklar (n=1564) için yapılan analizlerde ise bir kardeşi olanlar ile iki ve daha fazla kardeşi olanlar arasından öz düzenlemenin alt boyutları açısından istatistiki olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Kardeşi olan çocukların (n=1564) kendinden büyük kardeşi olup olmama durumuna göre yapılan analizlerde ise kendinden büyük kardeşi olanlar (n=932) ile olmayanlar (n=632) arasında engelleyici kontrol ve dikkat alt boyutları açısından anlamlı farklılık olmadığı ancak çalışma belleği boyutunda kendinden büyük kardeşi olan (M=22.380; SS=3.165) ve olmayanlar (M=22.695; SS=2.885) arasında büyük kardeşi olmayanların lehine istatistiki olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür (t(1562)= -2.035, p=.042).