Yaşlılık ve Yaşlıların Eğitimi: Prof. Dr. Hayat Boz'a Armağan, AKIN GÜLDEN, Editör, Ankara Üniversitesi, Ankara, ss.31-50, 2024
Bireyler bir öğrenim sürecinden sonra bir
işe girerler, o işte belirli bir süre çalışırlar, çalışma sürelerini
tamamladıktan sonra emekli olurlar. Buna göre, eğitim örgütlerinde işe girişten
emekli oluncaya kadar geçen süreç, Eğitim Yönetimi bilim dalının İşgören
(Personel) Hizmetlerinin Yönetimi, son yıllardaki moda adıyla “İnsan Kaynakları
Yönetimi” alanının konuları arasında yer alır.
Çalışma sürecinin son döneminde yer alan emeklilik;
duygusal, ekonomik, psikolojik ve sosyal alanlarda insan yaşamını değiştiren ve
yeni yaşam biçimine uyum sürecini içeren deneyimlerin yaşandığı bir dönemdir. İşgücünden
çıkıp altın yıllara geçiş yapılan bir yaşam evresi olarak da tanımlanan emeklilik,
herkes için farklı zamanlarda ve biçimlerde ortaya çıksa da genel olarak aynı türden
deneyimleri içermektedir. Çoğu insan bu süreçte kariyerini bırakıp diğer yaşam
önceliklerine odaklanırken değişen kimlik duygusuyla mücadele etmektedir.
Emekliliği yaklaşan ya da yeni emeklilerin, yaşamlarının bu yeni evresine geçiş
yaptıktan sonra ortaya çıkabilen anlam ve amaç duygusuyla başa çıkması
beklenmektedir. İnsanların emeklilik fikrine karşı tutumu, emekliliğin
getirdiği sınırlıkların ve zorlukların onların nasıl bir emeklilik yaşamına
sahip olacağını belirleyebilir. Emekliliği olumlu bir biçimde, yeni bir
başlangıç ve süreklilik olarak algılayanlar başarılı bir emeklilik süreci
yaşayabilir. Emeklilik, insanların bu sürece ne kadar hazırlandığına bağlı
olarak mutluluk verici ya da sorunlu bir dönem olabilir. Emekliliğe hazırlık;
zaman yönetimi, finansal, fiziksel ve zihinsel hazırlığı içermektedir. Bu
hazırlık sürecine planlı bir eğitim ile başlanması ülkenin bireysel ve
toplumsal gönencine katkı sunabilir. Bu bölümde emeklilik kavramına, emeklilik
planlaması, emeklilik eğitimi, finansal okuryazarlığın ve emeklilikte para
yönetiminin önemine ilişkin bir bakış açısı ortaya koymak ve emeklilik sürecine
bütüncül bir bakış yapmak amaçlanmaktadır.