ÜNİVERSİTELERDE OKUTULAN ÇEVRİMİÇİ DRAMA DERSLERİNE ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BİR BAKIŞ


Karaosmanoğlu G., Metinnam İ.

INMECS21 1. Uluslararası Medya ve Kültürel Çalışmalar Konferansı, Gaziantep, Türkiye, 6 - 07 Eylül 2021, ss.62

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.62
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yüz yüze gerçekleştirilen eğitim içeriklerinin çevrimiçi ortamda sunulması konusunda kapsamlı değişikliklerin gerçekleştiği COVID-19 sürecinde üniversitelerde gerçekleştirilen drama derslerinde de bazı değişimlere gidilmiştir. Normal şartlarda yüz yüze, rol oynamaya ve doğaçlamaya dayalı etkinliklerin gerçekleştirildiği seçmeli drama derslerinde çeşitli oyunlar oynanmakta, iletişime, etkileşime dayalı, grup dinamiğini sağlamaya yönelik etkinlikler gerçekleştirilmektedir. COVID-19 sürecinde, drama dersi eğitim programlarında bazı değişiklikler yapılmış, çevrimiçi ortam olarak farklı platformlar kullanılmış, ağırlıklı olarak mikrofonun ya da kameranın kullanıldığı etkinlikler uygulanmıştır. Bu araştırmanın amacı COVID-19 sürecinde üniversitelerde seçmeli olarak okutulan drama dersine yönelik öğrenci görüşlerini belirlemektir. Yorumlayıcı nitel araştırma deseninin kullanıldığı araştırmada farklı lisans programlarında eğitim alan öğrencilerin görüşlerini belirlemek amacıyla Çevrimiçi Drama Dersini Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Hazırlanan formu 43 öğrenci yanıtlamıştır. Araştırmada elde edilen nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmış, çevrimiçi ortamda gerçekleştirilen drama dersiyle ilgili öğrencilerin görüşleri, dersin kendilerine sağladığı katkı, derste kullanılan içerikler konusunda yorumlar, çevrimiçi ortamda gerçekleştirilen doğaçlama çalışmaları konusunda düşünceleri ortaya konulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre çevrimiçi drama dersi süresince üzerinde konuşulan filmlerin, dramatik kurguyu oluşturmaya yönelik kullanılan ön metinlerin, mikrofon kullanılarak gerçekleştirilen doğaçlamaların öğrencileri olumlu yönde etkilediği görüşmüştür. Öğrenciler çevrimiçi ortamda iletişimin ya da etkileşimin az olmasının, kamera kullanımı oranının sınırlı olmasının, çalışmaların yüz yüze yapılmasının, bağlantı hızının düşük olmasının kendilerini olumsuz yönde etkilediğini belirtmişlerdir. Katılımcılar aynı zamanda çevrimiçi drama dersinde kullanılan filmlerin ve öğrendikleri dramatik kurgunun bileşenlerinin günlük yaşamda işlerine yaradığını, tiyatrolar, sinema filmlerini ya da dizileri daha bilinçli izlediklerini ifade etmişlerdir. Anahtar Kelimeler: Yaratıcı drama, Covid-19, çevrimiçi drama, çevrimiçi doğaçlama, dramatik kurgunun bileşenleri