SÜRDÜREBİLİR KALKINMANIN TÜRKİYE’DEKİ SOSYAL HİZMET OKULLARI MÜFREDATLARINDAKİ YERİ


Creative Commons License

Arslan Özdemir E.

Sosyal Hizmet Sempozyumu 2022, Karabük, Türkiye, 13 - 15 Ekim 2022, ss.89

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Karabük
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.89
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç ve Kapsam: Bu araştırmanın amacı sosyal hizmet eğitiminde öncü olan sosyal hizmet

okullarında sunulan müfredatların sürdürebilir kalkınma açısından incelenmesidir. Sürdürebilir

kalkınmanın önemi ve sürdürebilir kalkınmada sosyal hizmet mesleğinin rolü düşünüldüğünde

eğitimde ne kadar karşılık bulduğunun saptanması hem yetişmiş sosyal hizmet uzmanlarının

gerçekleştirecekleri çalışmalar hem de sosyal hizmet eğitiminin kapsamı konusunda çıktılar

verecektir.

Yöntem: Araştırma doküman analizi olarak tasarlanmıştır. Analiz için internet taraması yöntemi

ile okulların müfredatlarına ulaşılmış ve dersleri sürdürebilir kalkınmayı içermeleri içerik

analizine tabii tutulmuştur. Müfredatları incelenen okullar Yök Atlas sisteminde puan

sıralamasına göre ilk 5’te olan sosyal hizmet lisans bölümlerinden oluşmuştur. Bu bölümler

sırasıyla Hacettepe Üniversitesi (HÜ), İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi (İZÜ), Ankara

Üniversitesi (AÜ), Anadolu Üniversitesi (AÜ-Örgün) ve Gazi Üniversitesi (GÜ)’dir.

Bulgular: Müfredatı incelenen bölümler içinde kalkınma ve/veya sürdürebilir kalkınma ile

doğrudan ilgili olan dersi bulunan HÜ Sosyal Hizmet Bölümü ve İZÜ sosyal hizmet bölümüdür.

HÜ sosyal hizmet bölümünde “Toplumsal Kalınma ve Sosyal Hizmet” dersi, İZÜ’de ise

“Sosyal Kalkınma ve İstihdam Politikaları” isimli derslerin ulaşılan ders içeriklerinde kalkınma

konusuna yer verildiği görülmüştür. Her iki ders de ilgili bölümlerin müfredatında seçmeli ders

olarak yer almaktadır. AÜ, AÜ-Örgün ve GÜ ise kalkınma başlığının Sosyal Politika ve Sosyal

Planlama konusundaki derslerin içeriğinde başlık olarak yer aldığı görülmüştür. Elbette fiili

olarak derslerin işlenmesinde sürdürebilir kalkınma konusuna değinilmekte olabilir fakat bu

araştırmada sosyal hizmet okullarının resmi internet sitelerinde yayınlanan dersler ve içerikleri

incelenmiştir.

Sonuç: Bulgulardaki saptamalara göre, Türkiye’nin ilk beşinde yer alan sosyal hizmet

bölümlerinde sürdürebilir kalkınmanın ders içeriklerinde yeterince karşılık bulmadığı

söylenebilir. Ayrıca sürdürebilir kalkınma ve sosyal hizmet ilişkisinin işlendiği iki dersin de

seçmeli olması, bu derslerin yeterince sosyal hizmet öğrencisine ulaşamayacağını

düşündürtmektedir. Uluslararası Sosyal Hizmet Uzmanları Federasyonu (IFSW) ve Uluslararası

sosyal Hizmet Okulları Derneği (IASSW) 2012 yılında ortak bir politika oluşturarak Sosyal

Kalkınma ve Sosyal Hizmet Küresel Gündem’i ortaya çıkarmışlardır. Bu kapsamda insan

haklarının ve eşitliğin sağlanması, yoksulluk ile mücadele, çevresel adalet ve sürdürebilir

kalkınmanın desteklenmesi sosyal hizmet mesleği için oldukça önemli görevler olarak yer

almıştır. Değişine ve gelişen dünyada yetişen yeni sosyal hizmet uzmanlarının sürdürebilir

kalkınma hakkında donanımlı olması bu nedenle önemlidir. Bu bağlamda Türkiye’de verilen

sosyal hizmet eğitimine entegre edilecek yeni dersler veya derslere eklenecek yeni içeriklerin

faydalı olacağı düşünülmektedir. Ayrıca doğrudan sosyal hizmet ve sürdürebilir kalkınmaya

odaklanacak derslerin okulların müfredatlarında zorunlu ders olarak yer alması dersin geniş

öğrenci nüfusuna erişebilmesi adına önemli görünmektedir. Sürdürülebilir kalkınma odağında

bir bakış açısı kazanan sosyal hizmet uzmanları hiç kuşkusuz eşitlik, insan hakları ve sosyal

adaletin sağlanmasında daha etkin çalışacaklardır.