Yapay zekâ ile Kişiselleştirilmiş Öğrenme


Creative Commons License

Yıldırım D., Ilgaz H.

Sınıfın Geleceği: Öğretmen-Yapay Zeka İş Birliği, Bülent Aydoğdu,Koray Kasapoğlu,Fatih Özdinç, Editör, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Nobel Yayın Dağıtım
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Editörler: Bülent Aydoğdu,Koray Kasapoğlu,Fatih Özdinç, Editör
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapay zekâ (YZ), veriye dayalı analizler yoluyla kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimleri sağla- mak için güçlü araçlar sunmaktadır fakat bu araçların eğitimde etkili kullanımı  yine öğretmenin YZ ile kuracağı takımdaşlık ilişkisine bağlıdır. YZ, öğrencilerin  öğrenme hızlarını, ilgi alanlarını ve öğrenme zorluklarını tespit ederek uyar- lanabilir öğrenme platformları ve öneri sistemleri gibi uygulamalar sayesinde  kişiselleştirilmiş öğrenme yolları önerebilir. Bu süreçte öğretmenlerin rehberliği, verilerin etik kullanımı ve şeffaflığı kritik önem taşımaktadır. YZ, kişiselleştirilmiş öğrenme için öğrencilerin güçlü ve geliştirmeye açık yönlerinin veriye  dayalı olarak belirlenmesi, etkili zaman yönetiminin sağlanması ve öğrenme  deneyimlerini bireyselleştirmesi açısından önemli avantajlar sunmaktadır. An- cak YZ ile kişiselleştirilmiş öğrenmenin etkili uygulanabilmesi için eğitimcilerin  YZ araçlarını anlamaları ve etkin bir şekilde kullanabilmeleri gerekmektedir. Uyarlanabilir öğrenme, öneri ve otomatik değerlendirme sistemleri, öğrenme  analitikleri ile etkileşim hâlinde öğrenme materyallerinin ve yöntemlerinin öğ- rencilerin bireysel ihtiyaçlarına göre uyarlandığı öğrenme ortamları örnekleri  sunmaktadır. Örneğin otomatik değerlendirme sistemleri, eğitimcilere zaman kazandırırlarken öğrencilerin öğrenmekte zorlandıkları konulara ilişkin hızlı  geri bildirim sağlamaktadır. Ancak YZ ile kişiselleştirilmiş öğrenmenin temelle- rinin sağlam olması için pedagojik hedefler doğrultusunda hangi YZ aracından  nasıl faydalanılacağı geçmişteki birçok teknolojide olduğu gibi açık bir şekilde  ortaya konulamamaktadır. Bunun altında eğitimcilerin YZ okuryazarlığının ye- tersiz olması, çoğu kişiselleştirilmiş öğrenme ortamlarının ticari amaçla gelişti- rilmiş olması gibi nedenler yatabilir. Bunun yanı sıra, bireysel ihtiyaçları farklı  olan öğrencilerden sadece öz-düzenleme becerisi gelişmiş olan öğrencilerin do- ğal dil işleme örnekleri olan teknolojileri (ChatGPT, Gemini, Copilot vb.) etkili  kullanabilecekleri ifade edilebilir. Dolayısıyla YZ, kendi başına bir grup öğren- ciye kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimi için katkı sağlayabilir. Öz-düzenlemeli  öğrenme, iş birlikli öğrenme, öğretmen rehberliği ve doğrudan öğretim konu- sunda farklı düzeylerde ihtiyaçları olan öğrenciler için öğretmenlerin YZ ile iş  birliğini geliştirmeleri gerekmektedir. Öz-düzenlemeli öğrenme ve iş birlikli öğ- renme süreçlerinde öğretmen, öğrenciyi yönlendiren, motive eden ve eleştirel  düşünmeyi teşvik eden bir rehber olarak YZ ile bir takımdaşlık ilişkisi içinde  olabilir. Aynı zamanda rehberlik ve doğrudan öğretim için içeriğin öğretmen- ler tarafından yapılandırıldığı fakat yönlendirmelerin YZ destekli kişiselleştiril- miş öğrenme sistemleri tarafından önerildiği ya da yapıldığı bir takımdaşlık da  mümkün olabilir. YZ teknolojilerinin kişiselleştirilmiş öğrenme için potansiyeli ancak öğretmenlerin bu süreçlere etkin bir şekilde dahil edilmeleri, pedagojik hedeflerin önceliklendirilmesi ve etik çerçevede uygulamalar geliştirilmesiyle tam anlamıyla gerçekleştirilebilir.